T-Mobile pusht open platforms op zijn netwerk

Reading time: 2 minutes

Author:

T-Mobile wil open platforms voor al zijn mobieltjes, met name Googles Android. Althans, dat zei een woordvoerder tijdens de Wireless Innovations Conference. Het Duitse bedrijf is een van de belangrijkste telecomoperators in de Open Handset Alliance, de bedrijven die Google rondom zijn Android-platform voor mobiele apparatuur heeft verzameld. Een open platform houdt in dat iedereen software kan bouwen voor de toestellen, gebruikmakend van de volledige capaciteiten. ’De computerindustrie heeft dit jaren geleden gedaan en dat heeft de ontwikkeling van een aantal belangrijke bedrijven opgeleverd. Nu doen we dat met mobieltjes‘, aldus Joe Sims, manager voor nieuwe-businessontwikkeling bij T-Mobile in de EE Times. Naar verwachting komt T-Mobile nog dit jaar op de markt met Android-gebaseerde mobieltjes. Aan welke andere open platforms de Duitse telecomgigant denkt, is nog niet duidelijk.

Over het algemeen zijn telecomoperators er niet happig op de controle uit handen te geven over applicaties op hun netwerk. Die mentaliteit lijkt langzaam te veranderen. ’Ik hoop dat open platforms de ontwikkeling van niet tientallen, maar tienduizenden nieuwe applicaties zal opleveren die het begin zijn van een nieuw niveau van enthousiasme in deze industrie‘, zei Sims. Hij noemt de trage ontwikkelingsnelheid voor nieuwe applicaties op dit moment desastreus.

Android is een Linux- en Java-gebaseerd platform voor mobiele apparatuur. Nu is het vaak ook mogelijk om Java-applicaties te ontwikkelen voor mobiele apparatuur, maar die kunnen niet bij alle hardwarebronnen. Binnen de Android-filosofie biedt de Java-Api toegang tot de ingewanden van de telefoon. Alle software wordt op de Java-laag ontwikkeld, ook de kernprogrammatuur. Het platform is beschikbaar onder een Apache-licentie.

Google kocht het bedrijf Android in 2005 en liet ze in stilte verder timmeren aan hun platform, terwijl de zoekgigant in het geheim een brede alliantie van chipmakers, mobietjesbouwers, softwarebedrijven en telecomoperators opbouwde. In november trad het voor het eerst naar buiten. Als pr-stunt bood Google 10 miljoen dollar aan prijzengeld voor interessante applicaties. De inschrijving, die half april sloot, leverde 1788 voorstellen op.