Systeembouw en life cycle management stuwen groei bij Neways

Reading time: 3 minutes

Author:

Neways wint terrein als systeemleverancier en one-stopleverancier. De specialist in elektronicafabricage zegt vooraan te lopen in de laatste toelevermode: het ontzorgen van klanten. Dat gaat hand in hand met een toenemende vraag naar life cycle management. Klanten leggen het gedoe rond logistiek, het traceren van chips en zoeken naar noodoplossingen, alternatieve of goedkopere componenten steeds vaker bij het Sonse bedrijf neer.

Dat komt omdat OEM‘s hun inspanningen verleggen naar marketing en R&D. ’Hun focus is twee tot drie jaar‘, zegt Huub van der Vrande, die Neways samen met Vincent de Bok leidt. ’Ze willen met nieuwe producten bezig zijn. Wij houden voor ze in de gaten of onderdelen wijzigen of uit productie raken.‘

Voor het volgen van elektronicacomponenten bouwde Neways in eigen huis een aan Baan-gekoppeld platform. Daarin zitten intussen ruim 90 duizend componenten. Niet alleen voor tracken, tracen en life cycle management. Koppeling van informatie over de onderdelen maakt ook de bill of materials van tussenproducten en modules inzichtelijk. ’Daarmee helpen we klanten bij het zoeken naar kostprijsreductie voor printplaten of subsysteem.‘

Deze service is ondergebracht bij Neways Technology. Zij sturen nieuwe ontwikkelingen, zoals het obsoleet raken van chips, door aan de werkmaatschappijen die vervolgens hun klanten informeren. Het zijn vooral grote machinebouwers in de halfgeleiderindustrie en medische sector die hiervan gebruikmaken. ’De grotere bedrijven hebben er een eigen componentmanager op zitten. Het is afhankelijk van het aantal componenten, maar neem als vuistregel dat wij het doen voor de helft van zijn salaris‘, zegt Van der Vrande.

Een paar handen vol grote klanten maken nu nog 60 procent uit van de omzet die Neways haalt in life cycle services. In Son werken er drie tot vier fulltime krachten aan. Als onderdeel van deze service houdt het EMS-bedrijf ook miljoenen onderdelen op voorraad, die na een last allert zijn ingekocht. Neways doet dit onder meer voor Philips Medical Systems.

De groeiende vraag naar SMOI (supplier managed owned inventory) zorgt voor een verdere intensivering van partnerships en klantrelaties. ’Bij onze nieuwe klanten zien we dat de relatie met hun toeleverancier steeds meer een koopargument is. Vroeger was dat uurtarief, nu gaat het om daadwerkelijke service‘, aldus Van der Vrande. Ontwikkelingen zoals loodvrije componenten geven dit soort evoluties een extra duwtje. ’Dat deed bij veel klanten de rode loper voor ons uitrollen. Wees eerlijk, waarom zouden bedrijven nog een componentmanager in dienst hebben als wij al hun printen bestukken?‘

Door de stijgende vraag naar outsourcing neemt Neways in toenemende mate de ontwikkeling, engineering en het testen van elektronische systemen over van OEM‘s. ’We schuiven op van assembleur naar een kennisintensieve en strategische partner‘, aldus Vincent de Bok. ’Klanten stellen zich steeds meer de vraag: ’Doe ik het zelf of ga ik het kopen.‘ Wij willen steeds meer voor klanten doen. Naast het elektronicasysteem kunnen we ook de voeding doen, inclusief kabinet, bekabeling, backplanes, kabelbomen en eindtests. Opdrachtgevers kunnen dat als blackbox bij ons neerleggen. Het komt voor dat wij een sterkere processor goedkoper kunnen inbouwen omdat we die al voor andere applicaties inkopen.‘

De uitbesteding van productie naar de eigen faciliteiten in Oost-Europa en China groeit. Op een gemiddeld aantal medewerkers van 2275, bedraagt het aantal in Oost-Europa en China inmiddels 907, een toename van ruim 11 procent ten opzichte van de eerste helft van 2006.

De 24 procent omzetstijging van 138,6 miljoen euro die Neways behaalde, was volledig autonoom. Er waren geen overnames en acquisities. De groei kwam met name uit de segmenten halfgeleiders, automotive, industrieel en defensie.

De operationele marge steeg naar 8 procent (in de eerste helft van 2006 nog 6,4 procent) door een betere productmix, bezetting en efficiency. Neways roept al jaren dat het streeft naar een minimale marge van 7 procent.

De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn positief. De orderportefeuille steeg met ruim 13 procent naar 73,1 miljoen euro ten opzichte van 64,5 miljoen euro eind juni 2006.

Omzetcijfers Neways vanaf 2004

Neways maakte in de eerste helft van 2007 een nettowinst van 7,8 miljoen euro, 66 procent meer dan vorig jaar. De omzet nam met bijna een kwart toe.