Achtergrond

Stereovisie in vier gram

Guido de Croon, Christophe De Wagter
Leestijd: 6 minuten

Kleine drones worden steeds vaker gebruikt voor civiele toepassingen, maar het echte potentieel wordt pas ontsloten als ze volledig zelf in onbekende omgevingen kunnen rondvliegen. De Delfly Explorer van de TU Delft is met twintig gram de lichtste autonome drone ter wereld. Dit is mogelijk door een stereovisiesysteem van vier gram met extreem efficiënte beeldbewerking.

Drones staan steeds meer in de publieke belangstelling. Ze worden nu vaak al ingezet om industriële installaties te inspecteren of om evenementen te filmen, zoals de afgelopen Olympische Spelen in Sotsji. Tot nu toe worden ze altijd bestuurd door een menselijke piloot, maar er zijn al verdergaande ideeën voor drones die geheel zelfstandig rondvliegen, obstakels ontwijken en landen. Amazon werkt bijvoorbeeld aan het bezorgen van pakketjes met drones en er zijn ideeën om medicijnen naar onbereikbare plaatsen in rampgebieden te brengen met autonome vliegtuigjes.

In het Micro Air Vehicle-lab van de Technische Universiteit Delft werken we al sinds 2003 aan beeldbewerking om zelfstandig vliegen te bewerkstelligen. Micro air vehicles zijn kleine onbemande vliegtuigen met een vleugelspanwijdte kleiner dan een meter en een massa beneden een kilogram. Veel onderzoek in dit gebied wordt uitgevoerd met quad rotors, een soort helikopters met vier rotoren, en met kleine vliegtuigjes die modelvliegers vaak gebruiken.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content