Technieuws

Start-up brengt mobieltjes nader tot elkaar

Paul van Gerven
Leestijd: 2 minuten

Op de Demo 2007 in Palm Springs presenteerde softwaremaker Dartdevices zijn geesteskind Dartplayer. Deze software is speciaal ontwikkeld om de communicatie tussen gadgets als mobieltjes, PDA‘s en draagbare spelcomputers te vergemakkelijken. De start-up uit het Californische Mountain View bijt zich daarmee vast in een taai probleem: de onderlinge incompatibiliteit van consumentenelektronica.

Zodra het 250 kbyte grote C++-softwarepakketje is geïnstalleerd, maakt het verbinding met andere apparaten die Dartplayer draaien. Via dit peer-to-peernetwerk kunnen applicaties die van oorsprong voor een specifiek apparaat, specifiek platform of specifieke CPU zijn ontworpen zich ’naar believen verspreiden over verschillende besturingssystemen en draadloze communicatieprotocollen‘, aldus Dartdevices-CTO Dan Illowsky. Daarbij hebben ze direct toegang tot elkaars systeembronnen, wat een naadloze samenwerking mogelijk maakt.

In essentie is Dartplayer een virtuele machine, maar dan een waarbij de toepassingen die erop draaien toegang hebben tot de hardware- en softwarekarakteristieken van de onderliggende embedded systemen. Daarmee onderscheidt de software zich van Java-gebaseerde technologieën als Havi en Jini, die niet aansloegen en inmiddels al weer ter ziele zijn. ’De overlap tussen Dart en Java is niet meer dan 16 procent‘, zegt Illowsky. De eerdere initiatieven probeerden volgens hem de verschillen tussen apparaten juist te maskeren, zodat ze er voor Java hetzelfde uitzagen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content