SonyEricsson groeit hardst op mobieltjesmarkt

Reading time: 1 minute

Author:

Nokia was ook in 2006 de grootste leverancier van mobieltjes. SonyEricsson boekte echter de grootste winst. Dat blijkt uit cijfers van Isuppli. In het vierde kwartaal vorig jaar verkocht de joint venture 26 miljoen telefoontjes. Dat betekent een groei van ruim 60 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2005.

’SonyEricsson heeft zijn hele productlijn ingericht op het midden- en topsegment. Pas onlangs focust het ook op de opkomende markt voor low-end mobieltjes. Dit heeft bijgedragen aan de versnelde groei in 2006‘, aldus Isuppli-analist Tina Teng. ’Bovendien slaan hun modellen wereldwijd aan vanwege de ingebouwde camera‘s en muziekfeatures.‘

Nokia blijft nog altijd ongenaakbaar. De Finnen verkochten in 2006 bijna 350 miljoen mobieltjes. Dat is meer dan Motorola (nummer 2) en Samsung (nummer 3) samen. Europa is de belangrijkste markt voor Nokia. In het vierde kwartaal ging bijna een derde van de Finse telefoontjes daar over de toonbank.

Motorola heeft vooral goede zaken gedaan met zijn Razr. De marketingcampagne rondom dit ultradunne mobieltje zorgde voor een groei van bijna 50 procent naar 217,4 miljoen stuks. ’Door het succes van de Razr heeft de hele markt het belang van dunheid ingezien‘, aldus Teng. ’Nu hebben zo‘n beetje alle grote mobieltjesbouwers superdunne exemplaren in hun assortiment.

Verkoop grootste mobieltjesbouwers in 2005 en 2006