Achtergrond

Soft skills ontwikkelen met een matrix

Mathilde van Hulzen
Leestijd: 7 minuten

Hoogopgeleide technici via standaard trainingen soft skills bijbrengen is verspilde moeite. Zij hebben baat bij een methode die sociale vaardigheden aanleert via mathematische formules. ‘Dat past beter bij de manier waarop hun brein werkt’, stelt klinisch pedagoog Peter Vermeulen, werkzaam bij Autisme Centraal, een Vlaams expertisecentrum voor autismespectrumstoornissen.

Oké, groepsmanager, leidinggevende en/of hrm’er. Er zit een persoon tegenover je aan tafel met uitstekende technische vaardigheden en talenten. Het probleem: zijn of haar even opvallende gebrek aan sociale vaardigheden. Het woord ‘autisme’ is al gevallen, misschien als officiële diagnose en anders in de wandelgangen of bij de koffieautomaat. Knap lastig, want van moderne technici worden goede soft skills verwacht. Met diverse stakeholders kunnen samenwerken in complexe ontwikkelprocessen is een must. Wat nu?

In de hightech is dit geen zeldzame vraagstelling. Autisme komt ruim twee keer vaker voor bij kinderen in het Eindhovense dan in Nederlandse regio’s met een zwakkere concentratie van technologiebedrijven en kenniswerkers. Dat blijkt uit onderzoek van het Autism Research Centre van de Universiteit van Cambridge.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content