Kort nieuws

Slechts lichte krimp voor Tomtom

Leestijd: 1 minuut

Tomtom heeft in het tweede kwartaal beter gepresteerd dan verwacht en boekte een omzet van 250 miljoen euro, een daling van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De geplaagde consumentendivisie presteerde met een omzet van 149 miljoen euro verrassend goed: de daling is met 4 procent bescheiden in vergelijking met voorgaande jaren, waarin de inkomsten steeds dubbelcijferig krompen. De inkomsten uit losse navigatiekastjes bleven met 108 miljoen euro gelijk aan het vorige jaar, terwijl deze markt als geheel fors daalde (Europa: 14 procent, VS: 27 procent). Volgens CEO Harold Goddijn komt dat door de introductie van de nieuwe Navkit-gebaseerde modellen. Overigens is er ook een effect van de schrikkelbug, waardoor de verkopen een jaar geleden uitzonderlijk laag uitpakten.

De Automotive-divisie kreeg wel een flinke knauw met een omzetdaling van 13 procent naar 52 miljoen dollar, volgens Tomtom door de zwakke automarkt. Bij Business Solutions steeg het aantal gebruikers en nam de omzet toe met 13 procent naar 20 miljoen euro. De licentie-tak bleef met een omzet van 29 miljoen euro gelijk.

Netto sluit Tomtom het afgelopen kwartaal af met een winst van 8 miljoen euro, 14 procent minder dan het jaar ervoor.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content