Achtergrond

Schedule gunt printeroperator kijkje in de toekomst

Robert Eijlander, Fred de Jong
Leestijd: 7 minuten

Het is tegenwoordig redelijk ingeburgerd geraakt om gebruikers te betrekken bij de totstandkoming van een product. In veel gevallen worden zij direct geraadpleegd bij het opstellen van de requirements, terwijl ze eigenlijk niet kunnen verwoorden wat ze nodig hebben. Robert Eijlander en Fred de Jong beschrijven hoe de R&D-afdeling van Océ de wensen van de gebruiker meeneemt bij de systeemontwikkeling.

Een kind dat nog niet kan lezen, ziet geen letters, maar krabbeltjes. Voor ons is het niet mogelijk letters te zien zoals we ze zagen voordat we konden lezen. Zo is het ook met de ontwikkeling van een product: dingen die volkomen vanzelfsprekend zijn voor de ontwikkelaar, blijven volkomen mysterieus voor de gebruiker, die de technische kennis van de ontwikkelaar niet heeft. En omdat die gebruiker eigenlijk ook niet kan verwoorden wat hij wil, heeft de ontwikkelaar speciale vaardigheden nodig om naar de gebruiker te luisteren zonder dat zijn kennis hem in de weg zit.

De stelling dat de gebruiker niet kan verwoorden wat hij nodig heeft, klinkt arrogant. Hij is toch een mondig wezen? Hier is het vooral de menselijke aard, de psychologie, die een rol speelt. Als je een gebruiker vraagt naar zijn behoeftes, zal hij geneigd zijn te praten over zijn ergernissen van nu. Hij heeft geen gewogen oordeel over wat hij nodig heeft; waar hij zich juist die ochtend aan heeft gestoord, maakt hij onevenredig belangrijk. Dat is puur menselijk, maar het kan wel leiden tot verkeerde conclusies als je de context onvoldoende meeweegt.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content