Kort nieuws

Samsung stoot Philips van Nederlandse tv-troon

Nieke Roos
Leestijd: 1 minuut

Philips verkoopt steeds minder televisies. In zijn thuismarkt is het zelfs voorbijgestreefd door Samsung. Van de platte tv‘s die in oktober over de Nederlandse toonbanken gingen, was 29 procent afkomstig van het Koreaanse concern. De Eindhovenaren kwamen niet verder dan ongeveer 23 procent. Wereldwijd had Philips in het derde kwartaal een lcd-marktaandeel van slechts 7 procent, tegen 9,6 procent in dezelfde periode van 2007 en 10,8 procent in de laatste drie maanden van vorig jaar.

Philips worstelt al langer met zijn verlieslijdende televisietak. Met beeldbuizen en plasma is het inmiddels gestopt, zodat het alleen nog focust op lcd. In Australië en Nieuw-Zeeland heeft het bedrijf een punt gezet achter zijn tv-business en de tv-activiteiten in Noord-Amerika heeft het overgedaan aan het Japanse Funai, dat de toestellen daar onder de merknaam Philips blijft verkopen. De assemblagelijn in het Mexicaanse Juarez hebben de Eindhovenaren afgestoten, bij de productiefaciliteit in het Franse Dreux hebben ze driehonderd arbeidsplaatsen geschrapt en in Hongarije sluiten ze banenverlies niet uit. Philips zegt zich nu te richten op het duurdere segment om zo de winst van de resterende tv-activiteiten op te krikken.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content