Analyse

Ruimtevaart schiet uit de bocht

Paul van Gerven
Leestijd: 8 minuten

De ware ruimtevaartfan maakt zich niet druk om geld: de romantiek, het avontuur en geloof in vooruitgang zijn rechtvaardiging genoeg. Maar in een veranderende wereld die steeds zakelijker naar overheidsuitgaven kijkt, grijpt de ruimtevaartbranche steeds vaker naar de pr-roeptoeter – en ze schiet daarbij gevaarlijk uit de bocht.

In de legendarische sciencefictionserie Star Trek luidt ene Zefram Cochrane kort na de Derde Wereldoorlog, op 5 april 2063 om precies te zijn, een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de mensheid in. Zijn ruimtevlucht – de eerste sneller dan het licht – trekt de aandacht van een veel verder ontwikkeld buitenaards ras, dat prompt een bezoekje aan de aarde brengt. Dat blijkt zo‘n beetje standaardprocedure in de Melkweg: geavanceerde beschavingen laten minder ontwikkelde planeten met rust, totdat ze door de lichtsnelheid weten te breken. Dan volgt een kennismaking, waarbij het ontvangende ras erachter komt dat het slechts een van vele intelligente soorten is die het heelal heeft voortgebracht.

Vanaf dat moment verandert alles ten goede op aarde. Geconfronteerd met haar kosmische onbeduidendheid zet de mensheid alle conflicten opzij. Verenigd tegen het onmetelijke onbekende ontwikkelt planeet aarde zich tot een sociaal en technologisch paradijs zonder oorlog, honger, geld en slecht weer. Onder deze luxe omstandigheden staat een nieuwe mensheid op, een nobel ras dat het zich kan permitteren de allerhoogste morele standaarden hoog te houden. De kijker is daar keer op keer getuige van als hij de bemanning van starship Enterprise volgt tijdens haar verkenningstochten van naburige sterrenstelsels.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content