Achtergrond

RFID-project Schuitema stoeit met sinaasappelsap en spinazie

Alexander Pil
Leestijd: 6 minuten

RFID is hét modewoord bij distributeurs. Veel technologiebedrijven zetten proefprojecten op om de mogelijkheden en onmogelijkheden van radiofrequentie-identificatie te onderzoeken. C1000-moederbedrijf Schuitema vatte zelf de koe bij de hoorns en hoopt eind dit jaar de leveringen van gesneden groente met RFID te begeleiden. Logistiek directeur René Bakker over de praktische problemen waar het bedrijf tegenaan liep. Bij Schuitema lopen op dit moment twee projecten op het gebied van radiofrequentie-identificatie (RFID). De supermarktorganisatie van de C1000 onderzocht de mogelijkheid om rolcontainers te voorzien van RFID-tags en is in een vergevorderd stadium om kratjes gesneden groente te tracken met RFID-technologie.

’Rolcontainers stromen heen en weer tussen Schuitema en de winkels‘, vertelt René Bakker, die bij Schuitema verantwoordelijk is voor logistiek en IT. ’Het besparingspotentieel is daar hoog. We gebruiken veel rolcontainers en de hele administratieve afhandeling rondom verkeerd geleverde containers en het berekenen van statiegeld is nogal bewerkelijk.‘ Schuitema ging in de markt op zoek naar oplossingen. Bakker: ’We kwamen uit op drie mogelijke leveranciers. We hebben rekensommen losgelaten op hun offertes en zonder onderhandelen kwam daar een terugverdientijd uit van vier tot vijf jaar. Het had wat ons betreft potentie.‘

Bakker en zijn collega‘s hebben ervoor gekozen om de lezers en antennes te integreren in de vrachtwagens die de producten naar de winkel brengen. ’We willen zeker weten wat er in en uit de vrachtwagen gaat. Onze winkels hebben vaak een beperkte opslagruimte. Overdag staan lege rolcontainers daarom buiten. Een simpel poortje bij de ingang was dus geen goede oplossing. Omdat er statiegeld op de wagentjes zit, is het van belang om een objectief bewijs van levering te hebben. Als je het GPS van de vrachtwagen koppelt aan de leesdata van de RFID-scanners, kun je redelijk hard aantonen waar en wanneer de containers zijn afgeleverd.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content