Nieuws

Philips’ visie: innovatief, groen en financieel weinig ambitieus

Pieter Edelman
Leestijd: 4 minuten

De onthulling van Philips‘ visie voor de komende vijf jaar was vooral een financieel feestje – voor een beursgenoteerd bedrijf staat geld verdienen nu eenmaal grotendeels gelijk aan een visie. Toch was dat zeker niet het enige wat Gerard Kleisterlee en zijn discipelen te vertellen hadden aan de verzamelde analisten in Londen.

Vision 2015 is de opvolger van het drie jaar geleden gepresenteerde Vision 2010-programma. Financieel gezien was dat een totale mislukking: het concern beloofde een omzetgroei van 6 procent per jaar. Door de economische crisis werd dat bij lange na niet gehaald. Het niet nakomen van de – financiële – 2010-doelstellingen zal niemand Philips dan ook echt kwalijk nemen. Toch neemt het bedrijf nu geen enkel risico en belooft het de komende vijf jaar een groei van 2 procent boven de groei van de wereldeconomie. Dit tot grote teleurstelling van de financiële jongens, die vinden dat Philips de lat wel erg laag legt. Wellicht zodat de nieuwe topman Frans van Houten de doelstellingen zonder veel moeite kan halen.

Philips ging ook uitgebreid in op de ideeën waarmee het de financiële beloftes gestand denkt te kunnen doen. Kleisterlee benadrukte dat het vijfjarenplan in het verlengde ligt van ’2010‘. ’Het is geen nieuw strategisch programma, geen plan waarin we alles anders gaan doen. Vision 2015 is evolutionair. Het volgt uit Vision 2010, op een logische manier‘, hield hij de analisten voor.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content