Reading time: 1 minute
Author:
Op de Ifa-beurs in Berlijn heeft Philips de eerste producten geĂŻntroduceerd die invulling geven aan zijn nieuwe Healthtech-strategie. Het gaat om enkele draagbare biometrische sensoren, die zijn gekoppeld aan wat Philips noemt persoonlijke gezondheidsprogrammaâs.
Zo is er een healthwatch die onder andere gegevens over hartslag, bewegingspatronen en slaapritme verzamelt. Gebruikers kunnen op basis daarvan advies inwinnen ter verbetering van hun gezondheid, al dan niet met betrokkenheid van een zorgverlener. Tegen betaling kunnen patiĂ«nten zich op de adviezen abonneren. âHet gaat ons niet eens zozeer om de verkoop van devices, als wel om de health-programma’s die erbij horenâ, zegt ceo Personal Health Pieter Nota van Philips in het Financieele Dagblad.
Philips presenteert het horloge niet als een fitness-gadget, maar als een medisch apparaat, bedoeld om preventie en een gezonde leefstijl te bevorderen, om diagnosticering en behandeling te bespoedigen, en een beter herstel en betere thuiszorg mogelijk te maken. Daartoe heeft het bedrijf algoritmes ontwikkeld die stoelen op medisch onderzoek. Deze draaien op het open, cloud-gebaseerde Philips HealthSuite Digital Platform, dat zijn gegevens van de smartphone-app ontvangt. De app staat in verbinding met het horloge via bluetooth.