Kort nieuws

Philips-televisies weer winstgevend in goed vierde kwartaal

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Met een nettowinst van 424 miljoen euro is Philips het rampjaar 2009 goed doorgekomen. Vooral het vierde kwartaal ontwikkelde zich positief: het concern mocht hier een nettowinst van 260 miljoen euro noteren bij een omzet van 7,3 miljard.

De cijfers tonen vooral dat Philips de uitgaven goed onder controle heeft gekregen. In 2008 zette het bedrijf nog 26,4 miljard euro om, 14 procent meer dan afgelopen jaar. Toch moest Philips toen een nettoverlies van 92 miljoen euro slikken. Na een verliesgevend eerste kwartaal van 2009 schrijven de Eindhovenaren echter weer zwarte cijfers die bovendien boven de verwachtingen van de analisten liggen. Om het lek boven water te krijgen, heeft Philips begin vorig jaar een bezuinigingsprogramma geïntroduceerd waarbij onder meer wereldwijd zesduizend banen verdwenen. Aan het eind van kwartaal vier heeft Philips nog een kleine 116 duizend werknemers in dienst.

Bij de grootste tak binnen het Philips-concern, Consumer Electronics, daalde de kwartaalomzet licht van 3,0 miljard euro eind vorig jaar naar 2,9 miljard nu. Vermeldenswaardig is dat de televisieactiviteiten voor het eerst sinds jaren winstgevend waren. Vanaf 2008 heeft Philips deze business flink op de schop genomen. In Australië en Nieuw-Zeeland werden deze activiteiten stopgezet, in Noord-Amerika ging ze over naar het Japanse Funai, dat de toestellen daar onder de merknaam Philips blijft verkopen. Productievestigingen in het Mexicaanse Juarez, het Franse Dreux en het Belgische Brugge moesten het veld ruimen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content