Reading time: 1 minute
Author:
TPV Technology krijgt de verantwoordelijkheid voor de verkoop van Philips-tv‘s in China. De partijen hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend. TPV neemt de inkoop, distributie, marketing en verkoop voor zijn rekening. De Eindhovenaren ontvangen royalty‘s voor elke televisie die TPV afzet onder de Philips-merknaam. Eind dit jaar moet de deal in werking treden. Overigens blijft Philips de markten in Hong Kong, Macau en Taiwan zelf bedienen.
Philips hoopt met de overeenkomst de aanwezigheid van zijn tv-merk in China te versterken. Sowieso past de overdracht binnen de Eindhovense strategie om de tv-activiteiten in verschillende regio‘s uit te besteden. Zo heeft het concern vergelijkbare contracten met Funai Electric voor Noord-Amerika en Mexico, en met Videocon Group voor India.
Een paar maanden geleden sprak Philips de verwachting uit volgend jaar weer een brutowinstmarge van 5 procent op zijn televisies te kunnen realiseren. Het bedrijf heeft zijn tv-business flink op de schop genomen en dat begint nu zijn vruchten af te werpen, stelde de financiële topman Pierre-Jean Sivignon. Behalve de genoemde distributiedeals zette het zijn televisieactiviteiten in Australië en Nieuw-Zeeland stop.
Productievestigingen in het Mexicaanse Juarez, het Franse Dreux en het Belgische Brugge moesten het veld ruimen. Deze grote schoonmaak had tot gevolg dat Philips‘ tv-business het vierde kwartaal van 2009 weer winstgevend was, na de laatste drie jaar meer dan zevenhonderd miljoen euro verlies te hebben opgeleverd. Het afgelopen kwartaal maakte de divisie zelfs een groeispurt van 48 procent.