Peter Wierenga wil bruggen bouwen bij Philips Research


Warning: Undefined array key "bio" in /home/techwatch/domains/test.bits-chips.nl/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 13

Author:

Reading time: 4 minutes

Hij begon in 1980 bij zijn droombedrijf Philips Research en ging er nooit meer weg. Peter Wierenga zag er de onderzoekscultuur veranderen van een gesloten bolwerk naar een open campus. De kersverse Philips Research-CEO staat te popelen om daar verder vorm aan te geven. Wie is Peter Wierenga en waarom moeten we hem kennen?

Hoe bent u uw carrière begonnen?

’Ik heb technische natuurkunde gestudeerd aan wat toen nog de Technische Universiteit Twente heette. Ik heb daar ook een promotie gedaan op een onderwerp in de vastestoffysica. Mijn onderzoek was sterk fundamenteel van aard: optisch meten aan superschone oppervlakken van halfgeleiders. Ik keek naar de invloed van oxidatie.‘

’In 1980 kon ik als onderzoeker bij het Natlab aan de slag, zoals dat in de volksmond werd genoemd. Als jonge natuurkundige oefende Philips Research natuurlijk een enorme aantrekkingskracht op me uit. Zoals velen, zag ik het als het walhalla. Bijna tien jaar later stroomde ik definitief het management in. Ik kreeg een aanstelling als afdelingshoofd Transportfenomenen. In de jaren die daar op volgden, bekleedde ik een groot aantal functies binnen Philips Research. Met als hoogtepunt mijn benoeming tot CEO.‘

Waar gaat Philips Research zich de komende tijd op richten?

’We staan natuurlijk ten dienste van Philips als geheel. Het is geen geheim dat het concern zich de laatste jaren steeds sterker richt op de medische sector. Er lopen nu een heleboel biologen en medici bij ons rond. Tien jaar geleden was dat bijna ondenkbaar.‘

Peter Wierenga: ’Ik hou ervan mensen aan te zetten tot bijzondere prestaties.‘

’Philips wil zijn bijdragen in de gezondheidszorg uitbreiden naar de hele carecycle: de cyclus van diagnostiek, therapie en nazorg. Nu behelzen de meeste van onze activiteiten nog op de medische beeldvorming, zoals MRI-scanners. Als Philips Research ondersteunen we de ambitie van het concern om uit te breiden.‘

’Ik vind de ontwikkelingen in de lichttechniek ook erg interessant. Waar Philips ooit met de gloeilamp begonnen is, staan we nu aan het begin van het tijdperk van de vastestofverlichting. De mogelijkheden die deze technologie ons biedt, lijken soms triviaal, maar ik denk dat ze de wereld wel een beetje zullen veranderen. Of in ieder geval het aangezicht van de wereld.‘

’Neem nu de leuke eigenschap van led-verlichting om de kleur van een lamp gemakkelijk te kunnen veranderen. Dat is handig in winkels, waar het licht heel sfeerbepalend kan zijn. Maar het kan ook het aangezicht van een hele stad bepalen. Sjanghai is daar een voorloper in. Ik zou zeggen: ga er eens rondlopen ‘s nachts en werp een blik in de toekomst.‘

’Naast medisch en verlichting zal er ook veel spannends gebeuren in de dingen die we onder het kopje ’lifestyle‘ scharen. Personal care – met de Philishave – en elektronisch papier vallen daar onder. Maar ook de 3D-beeldsystemen, nog zoiets dat we binnen afzienbare tijd een normaal fenomeen in de openbare ruimtes willen maken. Philips heeft overigens al 3D-schermen op de markt. Deze Wow-displays zijn in eigen huis ontwikkeld.‘

Welke veranderingen heeft u de afgelopen jaren bij Philips Research meegemaakt?

’Behalve inhoudelijk, dus de dingen waar we onderzoek aan deden, is er organisatorisch veel geëvolueerd. De tamelijk gesloten organisatie van weleer is niet meer. In plaats daarvan is er een dynamische onderzoeksgemeenschap gekomen, met zowel kleine start-ups als researchafdelingen van grote bedrijven. We delen met hen de beschikbare infrastructuur op de High Tech Campus. We hebben daar speciaal een faciliteit voor in het leven geroepen: Miplaza. Die zorgt voor een cultuur van open innovatie.‘

’De manier van – en visie op – onderzoek doen is dus echt veranderd de afgelopen jaren. Ik denk dat Miplaza een uitstekende katalysator kan zijn om spectaculaire nieuwe producten op de markt te zetten. Met de Philips Technology Incubators investeren we op een vergelijkbare manier in de innovatieve kracht van kleine bedrijven. Met succes: pas geleden is Polymer Vision op eigen benen komen te staan.‘

’Tegelijkertijd durven we als Philips Research ook van eigen kracht uit te gaan. We blijven een voortrekkersrol spelen bij het vinden en ontwikkelen van concepten waar we in geloven. Concepten die natuurlijk op den duur business voor Philips betekenen.‘

Welke rol ziet u voor uzelf weggelegd als CEO van Philips Research?

’Mijn rol ligt in het verlengde van de veranderde cultuur binnen Philips Research. Ik ben een bruggenbouwer. Niet alleen zet ik me in om de onderzoeksgemeenschap in Eindhoven te verstevigen en uit te breiden, ik zal ook internationaal de bestaande banden aanhalen. Ik hou ervan om mensen aan te zetten tot bijzondere prestaties. Niet alleen individuen, maar ook groepen. Het is geweldig om mensen uit allerlei verschillende disciplines bij elkaar te brengen, vooral als ze vervolgens een prachtige vinding doen.‘

Cv Peter Wierenga
Geboren: 1 september 1952 te Hoogezand-Sappemeer
Opleiding: Technische natuurkunde (Twente)
Promotie optische eigenschappen halfgeleiders (Twente)
Carrière: 1980 – 1989, onderzoeker Philips Research
1989 – 1995, researchafdelingshoofd Transportfenomenen
1995 – 1997, leider Philips Personal Care Institute
1997 – 2000, technologiemanager CRT
2000 – 2001, technisch manager F!T
2001 – 2002, sectorleider Display Systems en Personal Care
2002 – 2007, programmamanager Lighting and Visual Experiences
2005 – 2007, algemeen directeur Philips Research Eindhoven
2007 – heden, CEO Philips Research