Interview

Optimaal zicht op weg en op zee

Alexander Pil
Leestijd: 9 minuten

In tijden van straffe economische tegenwind is het Barneveldse Orlaco uitgegroeid tot wereldspeler in camerasystemen voor alles dat rijdt en vaart. Oprichter en directeur Henrie van Beusekom verklapt het geheim van de smid.

Sinds kort mag de autonome vrachtauto Freightliner Inspiration officieel de weg op in de VS. Begin mei gaf de gouverneur van de Amerikaanse staat Nevada hiervoor een vergunning af aan Daimler Trucks. Op zich al bijzonder, omdat er nog niet heel veel zelfrijdende voertuigen toestemming hebben om zich te mengen in het gewone verkeer, zeker niet van dit formaat. Voor Henrie van Beusekom is de Freightliner om een extra reden speciaal: ‘Hij heeft camera’s in plaats van spiegels.’

Met zijn bedrijf Orlaco werkt Van Beusekom hard aan een soortgelijke zichtoplossing voor spiegelloos rijden. ‘Spiegels verstoren de stroomlijn, en de turbulentie die dat veroorzaakt, maakt dat een vrachtwagen twee tot drie procent oneconomischer rijdt’, verklaart hij de ontwikkeling. ‘Dat lijkt weinig, maar als je bedenkt dat een transportbedrijf een kwart van zijn operationele kosten kwijt is aan brandstof, dan is een besparing van twee tot drie procent heel veel.’

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content