Kort nieuws

Opmars internet-tv impuls voor chipmakers

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

Internet-tv (ITV) begint dit jaar eindelijk aan zijn langverwachte doorbraak, voorspelt marktonderzoeker Isuppli. Dit jaar gaan er bijna 15 miljoen stuks over de toonbank. In 2013 is dat opgelopen tot bijna 90 miljoen, zo meldt de glazen bol van de marktonderzoeker. Op het moment zijn er in de VS reeds 85 modellen op de markt.

ITV‘s zijn toestellen die via een – al dan niet draadloze – verbinding toepassingen kunnen draaien van het internet. Het idee om internet naar tv‘s te brengen is al meer dan een decennium oud, maar tot nu toe sloeg het niet aan bij de consument. De situatie is nu echter anders, stelt Isuppli. Aan de ene kant is er de groei in technologie. Breedbandverbindingen zijn vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. Samen met de ontwikkelingen in videocoderingsalgoritmen zijn tv-programma‘s daardoor zonder problemen te versturen. Daarnaast hebben onder meer Adobe en Yahoo platforms die geschikt zijn voor het ontwikkelen van tv-applicaties. En er zijn commerciële aanbieders van interessante web-tv-diensten.

Aan de andere kant gooien de OEM‘s nu hun volle gewicht achter ITV. Competitie op ververssnelheid, zwartniveau‘s en stroombesparing wordt steeds lastiger omdat de algemene kwaliteit hiervan de afgelopen jaren sterk is gestegen. Internet is  de nieuwe manier om te differentiëren.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content