Tools&Toys

OpenGL ES 3.0 gepubliceerd

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

De Khronos Group heeft versie 3.0 vrijgegeven van OpenGL ES, de variant van de grafische specificatie voor embedded en mobiele systemen. De ES-variant is een subset van de desktopversie en omvat profielen voor floating- en fixed-point-systemen en de EGL-specificatie voor het leggen van verbindingen met native windowing-systemen.

De nieuwe versie is terugwaarts compatibel met 2.0, maar voegt hier nieuwe functionaliteit aan toe. Zo zijn er verschillende verbeteringen in de render-pijplijn om geavanceerde visuele effecten te versnellen. Ook is ETC2/EAC-texture-compressie een standaard feature, waardoor er geen aparte set textures voor elk platform meer nodig is. Ook de GLSL-ES-shading-taal is onder handen genomen, waardoor deze volledige ondersteuning biedt voor integer- en 32-bit floating point-bewerkingen ondersteunt.

De texturing-functionaliteit in OpenGL ES 3.0 is ook flink verbeterd, waardoor er nu gegarandeerde ondersteuning is voor floating-point-, 3D-, diepte-, vertex-, NPOT-, R/RG-, immutable en 2D-array-textures, swizzles en LOD en mip-level-clamps. Daarnaast beschikt de nieuwe versie over een uitgebreide set van verplichte, expliciet afgemeten texture- en renderbuffer-formaten.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content