Nieuws

Open source maakt het luchtruim veilig

Koen Vervloesem
Leestijd: 4 minuten

Eurocontrol overweegt Gnu/Linux op x86-platformen als alternatief voor de huidige combinatie van PA-RISC en HP-UX. De Brusselse organisatie die de veiligheid van het Europese luchtverkeer regelt, maakt al intensief gebruik van open-source software. ’De ervaring leert dat open source heel wat voordelen heeft voor kritieke toepassingen, tenminste als er voldoende support is‘, zegt Philippe Waroquiers van Eurocontrol. ’De kwaliteit van de code verbetert door samenwerking met de open-sourcegemeenschap en andere bedrijven.‘

Op de Free and Open Source Software Developers European Meeting (FOSDEM) in Brussel gaf Waroquiers tekst en uitleg over het open-sourcegebruik bij Eurocontrol. Vijftien jaar geleden gebruikten de Brusselaars nog geen enkele open-source software. Anno 2006 is open-source niet meer weg te denken bij de luchtverkeersregelaar. De softwareontwikkeling gebeurt al jaren met de gratis Ada-compiler Gnat en nu staat Gnu/Linux op het punt om het propriëtaire besturingssysteem HP-UX uit de weg te duwen.

Waroquiers leidt de softwareontwikkeling van het Enhanced Tactical Flow Management System (ETFMS), het systeem dat de trajecten van de vliegtuigen berekent op basis van de vluchtschema‘s en meteorologische omstandigheden. Dit is een van de twee belangrijkste systemen van de afdeling CFMU (Central Flow Management Unit). Het andere systeem, IFPS, verifieert, corrigeert en distribueert de vliegplannen. ’ETFMS en IFPS bestaan uit ongeveer 1,5 miljoen regels broncode‘, aldus Waroquiers. ’We begonnen in 1991 met de ontwikkeling in Ada83. Nu werken we met Ada95 en in de toekomst willen we overstappen naar Ada05.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content