Oldenzaalse techniek reduceert bekabeling in vliegtuigen


Warning: Undefined array key "bio" in /home/techwatch/domains/test.bits-chips.nl/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 13

Author:

Reading time: 1 minute

Hortec heeft een techniek ontwikkeld om data te verzenden over voedingskabels. Het bedrijf uit Oldenzaal brengt deze in in het Europese Zevende Kaderproject Transmissions in Aircraft on Unique Path Wires (Taupe), dat onderzoek doet naar gewichtsbesparingen in vliegtuigen door reductie van bekabeling. Door datasignalen te verzenden over voedingskabels zijn minder datakabels nodig. De Franse projectpartner Safran gaat modules met de nieuwe techniek binnenkort testen in een demonstratiemodel.

Een vliegtuig bevat erg veel datakabels, vertelt Raymond Wigger van Hortec. ’Berekeningen tonen aan dat onze techniek het mogelijk maakt om ongeveer driehonderd kilogram aan bekabeling te besparen in een Airbus 320. Dat lijkt niet heel veel, maar voor de hele A320-vloot levert het per dag een brandstofbesparing op van ongeveer 180 duizend kilogram. Met onze techniek dragen we dus bij aan een schonere luchtvaart.‘

Volgens Wigger heeft zijn bedrijf een omvangrijk aandeel in het Taupe-project, waarin zeventien partners samenwerken uit zes verschillende Europese landen. Naast Hortec en Safran zijn dat onder meer het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) uit Nederland, Airbus en Thales uit Frankrijk en EADS uit Duitsland.