Kort nieuws

NXP werkt aan 80 GHz-cmos-radar voor automotive

Nieke Roos
Leestijd: 2 minuten

NXP is vergevorderd met de ontwikkeling van een radarchip die werkt in de 80 GHz-band en gebruikmaakt van digitale cmos-procestechnologie. Dat tekent EE Times op uit de mond van Lars Reger, vicepresident strategie, nieuwe business en r&d voor automotive, de doelmarkt voor het ic. Volgens hem is er al een werkend prototype en zijn NXP’s belangrijkste klanten in de auto-industrie, zowel eerstelijns als oem’s, daar nu mee aan het testen.

De Dolphin, zoals de chip heet, combineert een frond-end radarzender en een basisband in cmos. Zowel die integratie als de gebruikte procestechnologie is bijzonder. De state-of-the-art automotive-radarsystemen die nu in high-end voertuigen zitten, bijvoorbeeld voor adaptieve cruisecontrol of botsingsdetectie, bestaan nog uit twee of drie chips in silicium-germanium. Na lang op GaAs te hebben gezeten, zijn automakers langzaam aan het overstappen op SiGe, maar NXP zet dus al in op de volgende generatie.

Volgens Reger betreft het een intern ontwikkelproject dat al drie jaar gaande is. Het idee ontstond bij een team dat werkte aan een 60 GHz-chip voor draadloze HDMI, met een bereik van vijftien meter. Eind 2013 lukte het om de lastige sprong naar 80 GHz te maken. Vorig jaar maart rolde het eerste exemplaar uit de fabriek, begin april zetten de engineers op basis daarvan een aantal demoborden in elkaar, waarmee ze in mei het management wisten te overtuigen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content