NXP eenzaam aan de top in markt voor contactloze tickets

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Mifare, en daarmee NXP, blijft stevig in het zadel als marktleider voor contactloze toegangsbewijzen. NXP had in 2011 meer dan zeventig procent van de markt voor smartcard- en RFID-gebaseerde tickets in handen, zegt Abi Research. De concurrentie neemt toe, maar kan hier nog geen serieuze deuk in slaan.

Die concurrentie komt voornamelijk van de Open Standard for Public Transport-alliantie (OSPT), een groep bedrijven die een open alternatief voor het bedrijfseigen Mifare willen ontwikkelen. Onder meer Austria Microsystems, Giesecke & Devrient, Infineon, Inside Secure, Oberthur en Samsung zijn bij dit initiatief betrokken. Volgens Abi is het niet zo dat de OSPT-alliantie geen successen heeft gehad in 2011: na enkele pilots hebben nu twee transportmaatschappijen een commercieel systeem uitgerold met de Cipurse-standaard van de industriegroep, een in Europa en een in Latijns-Amerika. ’Maar de OSPT staat nog in de kinderschoenen wat betreft specificaties en commercieel beschikbare oplossingen‘, zegt analist Phil Sealy. ’Extra concurrentie van de OSPT is gezond voor een groeiende transportmarkt, maar een bedreiging voor NXP‘s marktaandeel zal het op de middellange termijn niet vormen.‘

Als geheel hebben draadloze toegangsbewijzen de wind in de zeilen. Met name in het openbaar vervoer beginnen nu ook de kleinere steden de technologie te omarmen. Jaar-op-jaar groeit de markt met dubbelcijferige aantallen. Daardoor krijgen ook bedrijven die instappen in deze technologie de kans om zich te vestigen, denkt Abi.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login