NVidia stelt GPU-ontwerp open voor derden

Reading time: 1 minute

Author:

NVidia gaat zijn GPU-ontwerpen en zijn grafische patenten onder licentie beschikbaar maken voor derden. De fabless chipmaker start met de Kepler-architectuur, de huidige generatie van grafische processoren die op 28 nanometer gefabriceerd worden. Deze architectuur vormt de basis voor zowel de mobiele en desktop-GPU‘s als de rekenversnellers die in supercomputer worden toegepast.

NVidia wordt min of meer tot deze stap gedwongen. In de traditionele pc-markt kon het discrete GPU‘s als optie verkopen aan OEM‘s en eindklanten, maar in de groeimarkt van mobiele apparaten worden systeemchips met geïntegreerde CPU‘s gebruikt. NVidia heeft hiervoor zijn eigen Tegra-Soc, maar tussen de concurrentie valt die nauwelijks op. Door zijn ontwerpen onder licentie uit te geven, heeft het een kans om een graantje van deze markt mee te pikken.

Het bedrijf zegt overigens dat het wel bekend is met de licentiebusiness: eerder kon Sony de Californische GPU-ontwerpen in zijn Playstation 3 gebruiken en Intel maakt jaarlijks meer dan 250 miljoen dollar over voor het gebruik van de grafisch-rekenpatenten.