Kort nieuws

Nieuwe topman wil oude Logica flinke opfrisbeurt geven

Leestijd: 1 minuut

De crisis bij het voormalige Logica is voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat het op veel te grote voet leefde. Dat stelt de nieuwe bestuurder Ron de Mos van de dienstverlener, die sinds kort opereert onder de naam van de Canadese moeder CGI. In een gesprek met het Financieele Dagblad zegt de topman dat zijn bedrijf jarenlang niet heeft meegeveerd met de markt en veel te complex was voor zijn type business. ’Qua overhead leek het op wereldspelers als IBM, terwijl het model van mensen uurtje-factuurtje wegzetten niet heel ingewikkeld is.‘

De Mos wil dat CGI zich weer daarnaar gaat gedragen. Na zijn aanstelling, drie maanden geleden, pakte hij gelijk het ’waterhoofd‘ aan, zoals hij het noemt in het FD, door driehonderd banen te schrappen, grotendeels in het management. Daarnaast maakt hij zich sterk voor een hervorming van de arbeidsvoorwaarden. Verschillende, vaak oudere, werknemers kosten nu meer dan ze opbrengen. Hun wil hij vragen om genoegen te nemen met minder salaris of een kortere werkweek te draaien. Ten slotte moet CGI zich weer gaan onderscheiden van zijn concurrenten door zich meer te specialiseren, bijvoorbeeld in het mobiele domein.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content