Opinie

Need for speed

Jan Bosch is vicepresident engineeringproces bij Intuit in Mountain View, Californië.

Leestijd: 3 minuten

Ik werk inmiddels ruim drie jaar in Silicon Valley, maar nog steeds verbaas ik me regelmatig over de manier waarop bedrijven hier producten en services ontwikkelen. De focus op snelheid, ofwel het minimaliseren van de tijd tussen idee en product of service in de hand van de gebruiker, is enorm. De reden is dat korte ontwikkelcycli met gebruikers die continu feedback geven een competitief voordeel bieden. Daardoor kun je sneller dan je concurrentie uitkomen op de juiste producten en diensten en zo de markt beter bedienen.

Verschillende bedrijven hier hebben ontwikkelbenaderingen gevonden die veel kortere cycli opleveren dan de typisch jaarlijkse cycli waar ik tot nu toe ervaring mee had. Ebay komt bijvoorbeeld elke twee weken naar buiten met code en andere Web 2.0-spelers hebben soortgelijke of vierweekse releasecycli. Sommige starters gaan nog verder en hebben het concept van continue ontwikkeling geadopteerd: alle code die een ontwikkelaar incheckt in het configuratiemanagementsysteem wordt meteen gecompileerd, gelinkt, getest en vrijgegeven. IMVU releaset zijn software gemiddeld vijftig keer per dag en Twitter bouwt en releaset software ieder half uur.

De attitude van deze bedrijven jegens kwaliteitsgarantie is verre van traditioneel. Het principe is dat als een fout de klant weet te bereiken, niet de ontwikkelaar verantwoordelijk is maar de geautomatiseerde testomgeving. Bovendien is handmatig testen taboe. Dit leidt tot een situatie waarin voldoende wordt geïnvesteerd in de test- en deploymentinfrastructuur en de testcases daadwerkelijk worden onderhouden.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content