Nederlands-Taiwanese e-bike moet mensen uit auto krijgen

Reading time: 3 minutes

Author:

Met de Vanmoof 10 Electrified levert het Amsterdamse Vanmoof een nieuwe elektrische stadsfiets. Ontwikkeld in Taipei met Nederlandse input combineert het rijwiel batterij, motor en trapassensoriek tot een nieuwe fietservaring met 45 km bereik.

De Amsterdamse fietsenfabrikant Vanmoof is een initiatief van Taco en Ties Carlier, broers en ’serial entrepreneurs‘. In 2002 begonnen zij met simpele toegangsbandjes voor festivals, al snel gevolgd door muntautomaten voor evenementen. Min of meer bij toeval werden ze distributeur van de Strida-vouwfietsjes en raakten ze verzeild in de fietsindustrie.

’De fietsmarkt is heel internationaal, maar in Nederland zit nog altijd kennis die ze nergens anders hebben‘, vertelt jongste broer Ties over de keuze om zelf fietsen te gaan maken. ’Voor Nederlanders is de fiets een vervoermiddel; we fietsen altijd, in weer en wind. Dat doen ze in andere landen niet. Daarom hebben we besloten eerst een nieuw model stadsfiets te maken onder de naam Moof. Later werd dat Vanmoof.‘

Form follows function‘ is het adagium van het Amsterdamse bedrijf. ’De fietsenmarkt is een heel ouderwetse industrie; de innovatie is eruit. De consument staat ook niet meer voorop; het gaat er alleen nog om wat de retailer wil. We kijken echter puur naar de praktische kant. We wilden een goede stadsfiets maken en dat hebben we gedaan.‘

In elektrische fietsen is Vanmoof een relatieve laatkomer. ’We zijn daar pas laat ingestapt, maar met een reden. Onze e-bike moest aan dezelfde strenge eisen voldoen als onze gewone fietsen: sterk, robuust, goed beveiligd, met goede verlichting, geen gedoe met kabeltjes. De juiste componenten daarvoor zie je nu pas beschikbaar komen.‘

Geheim

Bij de Vanmoof 10 Electrified is het trappen niet alleen ’voor de show‘, zegt Ties Carlier. ’We willen een fiets die zo goed mogelijk naar je benen luistert. Daartoe zitten er twee sensoren in de trapas en twee in de motor. Zo denken we situaties beter te kunnen herkennen dan andere e-bikes. Hoe weet je bijvoorbeeld dat je een heuvel op gaat en dat je niet gewoon wat meer kracht zet? Dat lijkt allemaal heel simpel, maar je kunt wel twintig tot dertig variabelen definiëren en vele gebruiksscenario‘s. Aan elk scenario programmeren we een paar weken.‘

Voor de elektronica werkt Vanmoof samen met het Taiwanese BenQ en voor de lithium-ionbatterijen met het Japanse Panasonic. ’Ons design helpt daarbij enorm: onze fietsen hebben een grote holle framebuis waar alle batterijcellen in kunnen verdwijnen. Zo halen we toch een bereik van 45 km.‘ De batterijtechnologie heeft nog wel haar nukken. ’Er zijn enorme verschillen in levensduur. Dezelfde cellen gaan met de ene laadunit vierhonderd keer laden mee en met de andere achthonderd keer. Batterijmanagement is ontzettend belangrijk.‘

Vanmoof bouwt nog andere intelligentie in. ’Anti-diefstal-tracking met behulp van ingebouwde gps, ontwikkeld met de Taiwanese gps-fabrikant Sanav. Via internet kun je de locatie van de fiets opvragen. Daarvoor moet je ergens in de fiets een antenne verstoppen, wat nog een hele uitdaging is. Achter twee millimeter dik plaatmetaal doet die al niks meer. De plek die we uiteindelijk hebben gekozen, is natuurlijk geheim. Je hebt bereik, maar je kunt er niet zomaar bij. Laten we het daarop houden.‘

Open armen

De keuze voor Taiwanese partners kan Ties Carlier iedereen aanraden. ’Taiwan heeft veel te bieden op het gebied van samenwerking‘, aldus de jongste broer, die nu fulltime in Taipei woont. ’Dertig jaar lang maakten ze er componenten, maar door de crisis zijn de marges verdampt en is daar de klad in gekomen. Ze zijn hard op zoek naar nieuwe business, staan open voor westerse ideeën en zijn bereid om in die beginfase te investeren. Ik ben er met open armen ontvangen. In korte tijd heb ik een flink team specialisten om me heen verzameld. Dat was in Nederland moeilijk geweest.‘

De ambitie van Vanmoof is om de mensen uit de auto krijgen, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. ’Dat zal zeker lastig zijn, maar met de Vanmoof 10 Electrified zou het wel eens kunnen lukken.‘