Opinie

Nadeelurenkaart

Joachim Burghartz is directeur van het Instituut voor Micro-elektronica Stuttgart (IMS Chips) en deeltijdhoogleraar aan de TU Delft.

Leestijd: 3 minuten

Heb je een voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen? Prima, dan geniet je van 40 procent korting op je treinkaartjes. Maar probeer eens je abonnement stop te zetten. Het zal je erg veel tijd en energie kosten. Het maakt de NS blijkbaar niet uit dat je na deze odyssee nooit zelf meer klant wilt zijn en je vrienden en kennissen deze ’nadeelurenkaart‘ zeker niet zult aanraden.

Dit lijkt een kenmerk te worden van de moderne zakencultuur, waar klanten alleen goed zijn voor de snelle winst. Hetzelfde geldt voor de werknemers. Zo sloot Nokia het afgelopen jaar een fabriek in het Duitse Bochum, waarbij tweeduizend werknemers op straat kwamen te staan ondanks dat de winst van het Finse bedrijf op recordniveau stond. Maar het wilde nou eenmaal verhuizen naar een nieuwe fabriek in Roemenië. Deze was voor een groot deel betaald met EU-subsidiemiddelen, net als de oprichting van de fabriek de deelstaat Nordrhein-Westfalen enkele jaren geleden miljoenen kostte.

Tegelijkertijd zag Nokia‘s CEO zijn jaarsalaris verdubbelen dankzij de excellente resultaten. Van deze absurde weddes zien de belastingdiensten vaak niets terug, omdat het geld naar een bankrekening in Liechtenstein gaat, ook een van de recentelijke schandalen in Duitsland. Moraal is kennelijk te duur geworden en loyaliteit met je werknemers is blijkbaar ouderwets. Misschien is dat gewoon de prijs van de globalisering.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content