Motorola en Nokia doen goede zaken in mobieltjesland


Warning: Undefined array key "bio" in /home/techwatch/domains/test.bits-chips.nl/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 13

Author:

Reading time: 2 minutes

De verkoopcijfers van mobiele telefoons bereikten in het vierde kwartaal van 2005 een recordniveau. Er gingen in de laatste drie maanden van vorig jaar 241,5 miljoen mobieltjes over de toonbank. Daarmee komt de jaaropbrengst op 812,5 miljoen stuks. Dat is 14 procent meer dan in 2004. Nokia is met voorsprong de grootste fabrikant. De Finnen zagen hun marktaandeel zelfs met 3,5 procent stijgen naar 32,6 procent (265 miljoen stuks). ’Het bedrijf profiteerde van zijn strategie om goedkope mobieltjes af te zetten in opkomenden markten‘, analyseert Isuppli-onderzoeker Scott Smyser. ’Ook veroverde het een aanzienlijk deel van de groeiende W-CDMA-markt.‘

Nummer twee Motorola deed goede zaken en verkocht afgelopen jaar 146 miljoen mobieltjes. De Amerikanen scoorden daarmee een marktaandeel van 18 procent, 3,3 procentpunten meer dan in 2004. Een groot deel van het succes is terug te voeren op Motorola‘s succesnummer, de Razr. In het laatste kwartaal vlogen er zo‘n 13 miljoen exemplaren uit de winkelschappen, bijna 30 procent van Motorola‘s verkoop.

De resterende marktleiders hadden weinig te klagen. Problemen zijn er alleen voor Benq-Siemens, onlangs ontstaan door het samengaan van de Taiwanese en Duitse businessunits voor mobiele telefoons. In 2005, toen ze nog los van elkaar opereerden, verkochten de bedrijven samen 22,8 procent minder gsm‘etjes dan het jaar ervoor. Als tandem verloren ze daarmee 2,2 procentpunten en daalden ze van de vierde naar de zesde positie.

De kleine telefoonfabrikanten worden van de markt gedrukt. De zes grote spelers hadden in 2005 een aandeel van 81 procent, tegen 75 procent in 2004. ’Dit wijst erop dat de markt steeds competitiever wordt en alleen de echt groten stand kunnen houden‘, zegt Smyser. ’Nieuwe gebruikers in opkomende markten vragen om goedkope modellen. Alleen de topbedrijven met hun grote productiecapaciteit en uitgebreide marketinginspanningen kunnen hieraan voldoen. Aan de andere kant groeit de markt voor geavanceerde modellen. Ook daar hebben de marktleiders door hun designexpertise een voorsprong.‘

Isuppli verwacht dat leveranciers dit jaar 850 miljoen mobieltjes zullen verschepen. Dat zou een groei van 4,6 procent betekenen. Ondanks de groeiende nieuwe markten zullen upgradeaankopen nog steeds de boventoon voeren. De gemiddelde prijs per telefoontje blijft ongeveer gelijk, aldus de marktonderzoeker.

Verkoop van mobiele telefoons
2005 2004 Bedrijf Verkoop 2005 Verkoop 2004 Groei (%) Marktaandeel (%)
1 1 Nokia 265 208 27,6 32,6
2 2 Motorola 146 105 39,7 18,0
3 3 Samsung 103 87 18,8 12,7
4 5 LG Electronics 55 44 23,6 6,8
5 6 SonyEricsson 51 43 20,2 6,3
6 4 Benq-Siemens 38 49 -22,8 4,7
Overige 155 178 -13,1 19,0
Totaal 813 713 14,0