Kort nieuws

Mobiele sector zet vaart achter indoor-navigatie

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

22 bedrijven hebben de handen ineengeslagen om werk te maken van praktische indoor-lokalisatie op smartphones en aanverwante apparatuur. Deze In-Location Alliance wil pilots uitvoeren en open interfaces en standaarden ontwikkelen rond dit thema. Onder meer Broadcom, CSR, Dialog Semiconductor, Nokia, Qualcomm, Samsung en Sony Mobile zijn bij het initiatief betrokken.

De partners zien interessante kansen weggelegd voor navigatie in gebouwen. Winkels kunnen bijvoorbeeld hun klanten naar voor hen relevante aanbiedingen dirigeren, mensen kunnen elkaar vinden in kantoor- of conferentieruimtes en de technologie kan ook in noodsituaties van pas komen. Daarvoor is het echter nodig om tot op tientallen centimeters nauwkeurig de plaats te bepalen; veel meer dan GPS kan bieden, laat staan in gebouwen met dikke muren van gewapend beton waar de signalen vaak niet eens doordringen.

Belangrijke uitgangspunten voor de initiatiefnemers zijn een laag energiegebruik, hoge nauwkeurigheid, implementeerbaarheid en bruikbaarheid. Ze denken vooral aan Bluetooth 4.0 low-energy en Wifi-signalen, al dan niet met toegevoegde features. Dit soort technologie zit al standaard ingebakken in telefoons en de partners denken dan ook een vliegende start te kunnen maken: Volgend jaar moeten de eerste consumententoepassingen al op de markt verschijnen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content