Kort nieuws

Mobiele bellers willen meer inhoud

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

De wereldwijde markt voor content voor mobiele telefoons zoals games, muziek en video is in 2010 gegroeid tot 43 miljard dollar. Dat voorspelt onderzoekbureau Isuppli. De gemiddelde jaarlijkse groei zal 42,5 procent bedragen. In 2004 lag de omzet nog op 5,2 miljard dollar. ’Na jaren van hypergroei in het mobieltjesgebruik raakt de markt in grote delen van de wereld verzadigd‘, zegt Isuppli-analist Mark Kirstein. ’De bandbreedte van 3G-netwerken geeft contentleveranciers de kans nieuwe mogelijkheden aan te boren.‘

Omzet contentmarkt voor mobieltjes

Muziek voor mobieltjes, vooral beltonen, vormt het grootste segment. Deze sector oversteeg in 2005 ruim de 3,8 miljard dollar-grens uit 2004. De omzet voor mobiele games nam afgelopen jaar toe met zo‘n 80 procent. Grote gameproducenten zoals Electronic Arts en THQ richten hun vizier nu ook op de mobiele telefoon. Deze features worden steeds meer gemeengoed. Zo zijn er al 400 miljoen mobieltjes over de toonbank gegaan met muziekcodecs.

De markt voor mobiele video is daarentegen nog in ontwikkeling, zelfs in Azië. Deze sector biedt wel de meeste mogelijkheden op de lange termijn, denkt Kirstein. De introductie van mobiele tv is volledig afhankelijk van de productontwikkeling. Zelfs als de technologie aanslaat, zullen in 2010 hooguit 12 procent van de mobiele bellers tv-kijken op hun gsm‘etje.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content