Your cart is currently empty!
Mobiel testen, meer dan een technische uitdaging
Het testen van apps brengt vele technische uitdagingen met zich mee. Los van de functionaliteit hebben we rekening te houden met de specifieke kenmerken van mobiele apparaten, zoals sensoren, schaarse resources en allerlei privacyaspecten. Bovendien kunnen inkomende gesprekken, notificaties en een uitvallende netwerkverbinding de transacties van de gebruiker onderbreken. Geautomatiseerd testen op verschillende fysieke devices of in geëmuleerde omgevingen voegt een extra technische dimensie toe. Maar dit is niet het hele verhaal.
Apps rukken op. Uit marktonderzoek blijkt dat 84 procent van de organisaties die nog er geen hebben ontwikkeld, overweegt dit op korte termijn te doen. Steeds meer bedrijven denken na over hun mobiele strategie. Dienstverleners proberen klanten aan zich te binden met eigen domeinen en verleiden hen om regelmatig hun persoonlijke site te bezoeken. Apps vormen hierbij een laagdrempelige portal. Als je in de broekzak van je klant zit, zit het wel goed met de customer intimicy.
Hoe geven IT-afdelingen invulling aan de mobiele strategie van hun organisatie? Frappant genoeg ontstaan veel apps helemaal niet in opdracht van de business maar juist lokaal. Op zich niet verwonderlijk want ze zijn relatief goedkoop (dus je hoeft niet hoog de boom in om het budget goedgekeurd te krijgen) en een ontwikkelclubje heb je zo ingehuurd. Dat lokale heeft ook een keerzijde: ik sprak de productmanager mobile van een grote organisatie, die aangaf het moeilijk te vinden om de huisstijl te handhaven. ‘Veel apps ontstaan buiten mijn medeweten om’, klaagde hij, ‘en het is moeilijk reeds opgedane kennis te hergebruiken.’