Opinie

MIT, een ideale universiteit?

Rob Munnig Schmidt
Leestijd: 3 minuten

Onlangs ben ik met een aantal collega‘s naar het MIT in de VS getogen, de nummer één op de wereldranglijst van technische universiteiten. Het bezoek was een zogenaamde peer review in het kader van de onderzoeksvisitatie die ons in april volgend jaar boven het hoofd hangt.  

Als je daar rondloopt, valt een aantal zaken op. De universiteit ligt mooi aan de Charles River en de gebouwen zijn van buiten ronduit imposant. Architectuur variërend van Romeins klassiek met zuilengalerijen tot extreem modern. Overal krijg je te horen wie de weldoeners zijn die dit mogelijk hebben gemaakt. Het alumniverschijnsel is daar dan ook zeer goed ontwikkeld. Succesvolle ex-MIT-studenten doneren grote sommen geld om hun universiteit te steunen. Daar hoef je in Nederland niet mee aan te komen ’omdat we al zo veel belasting betalen‘. Volgens de MIT‘ers zijn zij dan nog the poor of the rich guys want Stanford en Harvard zijn aanmerkelijk beter af. Het is weer duidelijk, techies zitten net als bij ons minder in de slappe was dan hun commerciële collega‘s.

Als je echter in een van die gebouwen naar binnen gaat dan kan het contrast niet groter zijn. Op de centrale hal na, met een hoog gewelfd plafond, is de rest ronduit aftands. De vloeren hangen met een dikke laag lak aan elkaar – zo veel barsten zie je. De kleuren zijn somber en donker en duidelijk uit een vorige eeuw. Dat kan ze echter niets schelen. Het enthousiasme, de deskundigheid en gedrevenheid van zowel studenten als faculty is fantastisch. Niet dat het bij ons zo slecht is, maar daar is het net een beetje scherper. Uiteraard is het nogal wat wanneer je als faculteit uit zeshonderd studentaanmeldingen de tweehonderd beste mag uitkiezen, wanneer alle undergraduates (B.Sc) 35 duizend dollar collegegeld moeten betalen, je per faculty zo een budget van een half miljoen dollar te besteden hebt aan vooral onderwijs en onderzoek. Zo is er voor een practicum per student drieduizend dollar beschikbaar om ontwerpen echt te realiseren. Onderwijs heeft op het MIT de hoogste prioriteit. Onderzoek is ter ondersteuning van het onderwijs en om waarde te genereren (valorisatie). Wanneer je dan ziet hoeveel start-ups eruit komen en welk voortreffelijk onderzoek er gebeurt dan is duidelijk dat het onderwijs helemaal prima is. Dat verwachten de studenten ook wel voor hun geld.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content