Achtergrond

Minder storingen op het spoor door flexibel monitoringsysteem

Erik van Hilten, Bart Sijbrandij, Noël Steentjes
Leestijd: 6 minuten

Een van de speerpunten van Prorail is het terugdringen van storingen die leiden tot treinvertraging of -uitval. Een belangrijke tool in deze strijd is monitoring. Met hulp van Inspectation, Incaa en National Instruments heeft het spoorbedrijf daar de afgelopen jaren flinke stappen in gezet.

Prorail heeft de zorg over meer dan zevenduizend kilometer rails, 2600 overwegen en vierhonderd stations. Het is continu bezig met onderhoud, vernieuwingen en veiligheid op het spoor. Dat is geen sinecure; naar verhouding heeft Nederland een verouderd treinbeveiligingssysteem, met veel storingen in wissels, secties en overwegen – tot voor kort ook in seinen, maar de vervanging van halogeenlampen door ledverlichting heeft de problemen daar zo goed als verholpen. Via prestatiegerichte contracten (zie kader) besteedt Prorail het daadwerkelijke onderhoudswerk uit aan aannemers zoals Volkerrail.

Om het onderhoud adequaat uit te kunnen voeren, is het zaak een goed beeld te hebben van de status en conditie van de spoorweginfrastructuur. Voor Volkerrail verzamelt dochterbedrijf Inspectation de daarvoor benodigde gegevens. Dat doet het onder meer via visuele inspectie of handmatige metingen, ondersteund door een digitaal inspectieplatform. Een stap verder is de inzet van meet- en inspectievoertuigen voorzien van laserscanners en 360-graden-camera’s. Het summum is volledige automatisering: sensoren in de infrastructuur verzamelen continu data, op basis hiervan worden afwijkingen vastgesteld, die geclusterd worden doorgegeven aan de werkvoorbereiding en weggezet als werkorder voor onderhoudsmonteurs.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content