Your cart is currently empty!
‘Mensen beseffen onvoldoende hoe big onze big data zijn’
Hoewel de inkomsten onder druk staan, gelooft Tomtom nog steeds in zijn markt. Medeoprichter Peter Frans Pauwels vertelt hoe het bedrijf uitgroeide van leverancier voor navigatie op PDA’s tot een bedrijf dat met geavanceerde big data-analyses tot in steeds meer detail grip krijgt op hoe het verkeer stroomt.
2013 was het jaar dat de omzet van Tomtom voor het eerst sinds 2006 onder de miljard euro uitkwam. Net als voorgaande jaren moet het Amsterdamse bedrijf een flink inkomstenverlies verwerken en menig journalist of analist ziet in zijn glazen bol het einde al naderen. De reden is simpel: de markt van navigatiekastjes ofwel personal navigation devices (PND’s) is een verzadigde vechtmarkt geworden die steeds meer concurrentie moet duchten van de smartphone. En wie Tomtom zegt, zegt navigatiekastje – volgens de Van Dale zijn de twee woorden zelfs synoniem.
Maar wie even met medeoprichter Peter Frans Pauwels spreekt, merkt dat Tomtom zichzelf eigenlijk helemaal niet zo ziet – niet dat hij het expliciet uitspreekt, maar hij praat in heel andere termen over zijn bedrijf. ‘Specialist in grootschalige realtime verkeersinformatie’ is meer op zijn plaats. Of beter nog: ‘specialist in ETA’, de estimated time of arrival. Met de missie om de ‘E’ weg te werken. Dankzij, in modetermen, big data. En daarmee denkt Tomtom nog steeds de kip met gouden eieren te hebben waar de concurrentie moeilijk aan kan tippen. Het kan niet alleen zeggen welke weg de bestuurder moet volgen, maar ook welke rijbaan en wanneer hij moet afremmen voor een file.