Achtergrond

Meer treinen op tijd door gedistribueerde simulatie

Ferdinand Cornelissen (ferdinand.cornelissen@atosorigin.com) is consultant bij Atos Origin Technical Automation.

Leestijd: 6 minuten

Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat een computerstoring de treinenloop danig in de war schopt. Of dat een storing in het betalingsverkeer pinautomaten onbruikbaar maakt. Storingen in medische apparatuur kunnen zelfs fatale gevolgen hebben. Aan de hand van een case bij Prorail beschrijft Ferdinand Cornelissen van Atos Origin hoe het gebruik van simulaties als hulpmiddel bij het testen dit soort vervelende en soms zelfs ernstige situaties kan helpen voorkomen.

In Nederland stuurt een treindienstregelsysteem vanuit dertien locaties al het treinverkeer en de onderliggende infrastructuur aan. Dit systeem is een complex geheel van diverse spoorbeveiligingen (detectie van treinen en aansturing van seinen), automatische treinnummering, geautomatiseerde dienstregelingen en aanverwante functionaliteit. Elk van deze onderdelen heeft een rijke historie en nog steeds wordt er continu aan gesleuteld om vernieuwingen en uitbreidingen te realiseren zodat het treinverkeer accuraat en compleet kan worden bewaakt.

De treindienstregelsystemen geven een volledig beeld van het treinverkeer, de geplande treinactiviteiten en de toestand van de infrastructuur zoals wissels, seinen en spoorwegovergangen. Deze informatie is essentieel voor treindienstregelaars om beslissingen te kunnen nemen over de rijwegen van treinen. Vanwege de grote maatschappelijke impact die een falend treindienstregelsysteem heeft, is er een grote behoefte aan betrouwbaarheid en voorspelbaarheid.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content