Achtergrond

Marktsucces engineeren in de gezondheidszorg – het kan

Mark Bloemendaal is oprichter en directeur van Implementation IQ, dat adviseert rond implementatie in de zorgsector. Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in diverse directie- en managementfuncties op het gebied van technische innovatie, business development, marketing en sales. Als opleiding heeft hij een ingenieursgraad elektrotechniek van de TU Delft, een minor-graad geneeskunde voor ingenieurs van Medical Delta en een MBA-opleiding van de British Open University. De analysetools ontwikkelt hij momenteel verder tijdens zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg naar innovatie in de zorg. Implementation IQ voert niet alleen een-op-eentrajecten uit met innovators, maar werkt ook aan een laagdrempelige online doe-het-zelf-implementatieanalyse. Deze tool komt in het eerste kwartaal van 2013 beschikbaar.

Leestijd: 9 minuten

Waarom schoppen zo veel prachtige uitvindingen voor de zorgsector het tóch niet tot duurzaam gebruikte innovaties? Een veelbelovend ontwerp strandt vaak in het implementatieproces. Mark Bloemendaal van Implementation IQ legt uit dat de innovator eerst goed alle belanghebbenden tegen het licht moet houden om de kans op marktsucces wezenlijk groter te maken.

Na de aanslagen in New York en Londen nam cameratoezicht overal enorm toe. Om alle beelden te behappen, ontstond een grote behoefte aan innovatieve CC-tv-oplossingen. In 2008 bestormde mijn bedrijf Observision deze niche in de securitymarkt. Onze intelligente camera‘s behoorden tot een klein wereldwijd kopgroepje dat voldeed aan de loodzware ILIDS-kwaliteitsnormen van de Engelse overheid. Observisions briljante techneuten in Nederland en Florida hadden een huzarenstukje verricht. Met het ILIDS-keurmerk vlogen onze camera‘s als zoete broodjes over de toonbank. Champagne!

Toen ging de telefoon. Klanten klaagden over valse alarmen. Wat was er aan de hand? Camera‘s bleken verkeerd te hangen, waardoor ze mooie opnames maakten van de zon die recht in de lens scheen en op hol sloegen. De installateur was wel getraind, maar diens onderaannemer bleek veel minder op de hoogte. Of er hing een fors spinnenweb in beeld, met bij harde wind onbedoelde alarmen tot gevolg. De klant wist wel dat schoonhouden cruciaal was, maar had dit intern niet strak genoeg geregeld. Ook mocht een camera volgens het ILIDS-diploma ’slechts‘ één ongewenst alarm per etmaal geven, ondanks regen, wind en loslopende konijnen, terwijl alle insluipers wel gepakt werden. Maar als een klant vijftig camera‘s ophangt, betekent dit voor het hele systeem twee ongewenste alarmen per uur. Geen probleem als de melding opschakelt naar een live beeldscherm op een eigen uitkijkpost; het wordt duur als de klant de melding direct naar een commerciële meldcentrale stuurt. Dan blijkt de eerstvolgende maandfactuur tegen te vallen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content