Kort nieuws

Markt voor navigatiekastjes tanende

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

De markt voor losse navigatiekastjes erodeert in rap tempo, concludeert marktonderzoeker Berg Insight. Afgelopen jaar gingen er over heel de wereld in totaal 33 miljoen over de toonbank, al vijf miljoen minder dan in 2010. Met name in Europa en Noord-Amerika, tot nu toe de grootste markten, brokkelen de verkopen snel af: in 2016 zijn ze samen nog goed voor elf miljoen apparaten per jaar. In opkomende markten groeit de interesse voor de losse kastjes nog wel wat, met een geschatte verkoop van vijftien miljoen exemplaren in 2016.

Deze trend is al geruime tijd aan de gang. 2008 en 2009 vormden de topjaren voor portable navigation devices (PND‘s), maar daarna kwam de klad erin: de markt raakte verzadigd – op dit moment zijn er wereldwijd naar schatting 340 miljoen in gebruik – en automakers begonnen geavanceerde navigatiesystemen in te bouwen, maar vooral: smartphones zetten hun opmars in. De slimme mobieltjes van tegenwoordig kunnen bijna allemaal navigatie aan, via standaard meegeleverde software dan wel via applicaties van derde partijen. De komende jaren zullen een overgangsperiode zijn, denkt Berg. Oude auto‘s worden langzaam vervangen door nieuwe exemplaren met ingebouwde navigatie en consumenten zullen meerdere oplossingen naast elkaar gebruiken.

Met teruglopende verkopen en snel dalende prijzen maken de fabrikanten van PND‘s zware tijden door. Er is daarom een consolidatieslag gaande. Navman en de navigatieafdeling van Magellan zijn opgekocht door Mitac en Navigon door Garmin. Garmin, Tomtom en Mitac hebben samen nu drie kwart van de markt in handen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content