Interview

Maatwerk in CMos-beeldsensoren blijft succesformule

Alexander Pil
Leestijd: 10 minuten

Hij kent het klappen van de zweep in de halfgeleiderindustrie. Met Fillfactory boekte Luc De Mey een groot succes toen Cypress honderd miljoen dollar op tafel legde voor de Mechelse specialist in CMos-beeldsensoren. Het huwelijk met de Amerikanen liep echter uit op een grote teleurstelling. Zijn volgende project met IC-designer Asicahead liep in het zicht van de haven op de klippen. Bij het Antwerpse CMosis, een voortzetting van Fillfactory, is De Mey terug bij zijn oude liefde en heeft hij de wind weer in de zeilen.

In 2004 krijgt de technologiegemeenschap rondom Leuven een flinke oppepper. Na mislukkingen van telematicaspecialist Acunia, chipverpakker CS2 en IC-designer Loranet toont Fillfactory aan dat het nog altijd loont om te starten in een technologische nichemarkt. De Amerikaanse chipgigant Cypress heeft namelijk honderd miljoen dollar over voor het Mechelse bedrijf dat zich richt op CMos-beeldsensoren. ’Het was een euforisch moment‘, herinnert Luc De Mey zich. Als directeur van de Imec-spin-off was hij nauw betrokken bij de overname.

De Fillfactory-sensoren zijn onder de grote Cypress-paraplu bepaald geen succesnummer. Er is geen match met de Amerikaanse productieprocessen en de marketing verdrinkt tussen de rest van het assortiment. Teleurgesteld keren de meeste ex-designers van Fillfactory hun nieuwe werkgever de rug toe. Een jaar later proberen ze het opnieuw met CMosis. Ook De Mey sluit zich aan. Er is nog altijd een ruime markt voor op maat gemaakte CMos-beeldsensoren, getuige de groeiplannen. De Mey: ’We verwachten dit jaar een omzet te realiseren van zo‘n vijf miljoen euro. Voor volgend jaar zetten we in op ongeveer het dubbele. Er zijn absoluut voldoende klanten om dat te realiseren.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content