Achtergrond

Legacy-markt bezaaid met valkuilen

Paul van Gerven
Leestijd: 3 minuten

De levenscyclus van producten en onderdelen eindigt niet als ze van de markt worden gehaald. Bereid je daar goed op voor, waarschuwt Frans Bouwmeester van Parhelia, want de alternatieve routes zijn bezaaid met valkuilen.

Stel je bent servicemedewerker bij een machinebouwer. Een klant met een lopend servicecontract trekt bij je aan de bel over een haperend product. Diagnose: een bordje heeft het begeven. Geen probleem; als elk zichzelf respecterend bedrijf heb je ooit een last time buy gedaan. Je loopt naar de kast waar de bordjes al die jaren hebben gelegen, trekt hem open en … de doos is leeg.

Navraag leert dat de engineering-afdeling de bordjes zonder het te vragen ergens anders voor heeft gebruikt. Nabestellen gaat niet, want ze zijn allang niet meer op de markt. Een gevoel van lichte paniek maakt zich van je meester. Hoe ga je de klant en je baas uitleggen dat gemaakte afspraken niet kunnen worden gehonoreerd?

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content