Lcd-tv groeit sneller dan verwacht

Reading time: 1 minute

Author:

Tegen alle verwachting in steeg de wereldwijde verkoop van tv‘s met lcd-schermen in de tweede helft van 2005. Philips zag zijn marktaandeel in het derde kwartaal van 2005 met bijna twee procent stijgen. Grootste stijger in dit kwartaal was Sony, dat groeide van 5,6 naar een marktaandeel van 11,0 procent.

De groei in de lcd-tv-markt is het gevolg van een grotere fabricagecapaciteit en dalende prijzen, zegt Isuppli. In het derde kwartaal gingen 5,2 miljoen lcd-tv‘s over de toonbank, 29,5 procent meer dan een kwartaal eerder en 136,6 procent meer dan de 2,2 miljoen in het derde kwartaal van 2004. Isuppli stelde zijn voorspellingen voor de komende jaren naar boven bij.

Wereldwijde verkopen lcd-tv

’Van de schermen met een minimale afmeting van 21 inch werden er meer verkocht dan we verwachtten‘, zegt Riddhi Patel, analist voor televisiesystemen bij Isuppli. In dat segment verbeterde de efficiëntie en opbrengst in de productie. De grootste verandering in de nieuwe voorspellingen van Isuppli betreft echter lcd-panelen tussen de 30 en 34 inch. ’Van de zesde generatie lcd-fabrieken die in 2005 de productie startten, komen er in 2006 minstens vier op volle productie‘, aldus Patel. Hij schat dat er dit jaar wereldwijd 31 miljoen lcd-tv‘s over de toonbank zullen gaan, 60 procent meer dan in 2005.

Wereldwijde top-10 leveranciers van lcd-tv
K3 K2 Bedrijf Aandeel K3 Aandeel K2
1 1 Sharp 20,56 20,01
2 2 Philips 11,79 9,87
3 6 Sony 11,03 5,62
4 3 Samsung 10,06 9,00
5 4 LG Electronics 7,69 8,71
6 5 Panasonic (Matsushita) 5,53 5,74
7 7 Toshiba 4,77 4,10
8 8 TTE 2,44 3,07
9 10 JVC 2,10 1,89
10 12 Prima (Xoceco) 1,62 1,54
Anderen 22,40 30,46