Reading time: 1 minute
Author:
Tegen alle verwachting in steeg de wereldwijde verkoop van tvâs met lcd-schermen in de tweede helft van 2005. Philips zag zijn marktaandeel in het derde kwartaal van 2005 met bijna twee procent stijgen. Grootste stijger in dit kwartaal was Sony, dat groeide van 5,6 naar een marktaandeel van 11,0 procent.
De groei in de lcd-tv-markt is het gevolg van een grotere fabricagecapaciteit en dalende prijzen, zegt Isuppli. In het derde kwartaal gingen 5,2 miljoen lcd-tvâs over de toonbank, 29,5 procent meer dan een kwartaal eerder en 136,6 procent meer dan de 2,2 miljoen in het derde kwartaal van 2004. Isuppli stelde zijn voorspellingen voor de komende jaren naar boven bij.
Wereldwijde verkopen lcd-tv

âVan de schermen met een minimale afmeting van 21 inch werden er meer verkocht dan we verwachttenâ, zegt Riddhi Patel, analist voor televisiesystemen bij Isuppli. In dat segment verbeterde de efficiĂ«ntie en opbrengst in de productie. De grootste verandering in de nieuwe voorspellingen van Isuppli betreft echter lcd-panelen tussen de 30 en 34 inch. âVan de zesde generatie lcd-fabrieken die in 2005 de productie startten, komen er in 2006 minstens vier op volle productieâ, aldus Patel. Hij schat dat er dit jaar wereldwijd 31 miljoen lcd-tvâs over de toonbank zullen gaan, 60 procent meer dan in 2005.
K3 | K2 | Bedrijf | Aandeel K3 | Aandeel K2 |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Sharp | 20,56 | 20,01 |
2 | 2 | Philips | 11,79 | 9,87 |
3 | 6 | Sony | 11,03 | 5,62 |
4 | 3 | Samsung | 10,06 | 9,00 |
5 | 4 | LG Electronics | 7,69 | 8,71 |
6 | 5 | Panasonic (Matsushita) | 5,53 | 5,74 |
7 | 7 | Toshiba | 4,77 | 4,10 |
8 | 8 | TTE | 2,44 | 3,07 |
9 | 10 | JVC | 2,10 | 1,89 |
10 | 12 | Prima (Xoceco) | 1,62 | 1,54 |
Anderen | 22,40 | 30,46 |