Achtergrond

Laat verkeersmanagement over aan het slimme voertuig

Paul van Koningsbruggen is business developer binnen de verkeersmarkt bij Technolution.

Leestijd: 5 minuten

Traditioneel wordt het verkeersbeheer van bovenaf geregeld, maar nu slimme voertuigen steeds meer intelligentie op de weg brengen, is de tijd rijp om te kijken naar bottom-up verkeersmanagement. Diverse projecten zoeken uit wat de mogelijkheden zijn, terwijl de ontwikkeling van deze functionaliteit wordt gestroomlijnd. Paul van Koningsbruggen van Technolution legt uit.

Wegverkeer is een complex systeem, waar we maar al te graag grip op zouden willen hebben. Net als dat we waterstromen via een geraffineerd stelsel bufferen, stuwen en regelen, willen we graag de verkeersstroom sturen. Vandaar dat we de omvang van die stroom meten en de stroom via regelinstallaties, signalering en dynamische informatiepanelen beïnvloeden. Verkeersmanagement is net als watermanagement top-down ingericht.

Maar wat als we de analogie eens loslaten en een bottom-up aanpak kiezen voor verkeersmanagement? Op zich geen vreemde gedachte, zeker niet nu voertuigen intelligenter worden en smartphones informatie altijd en overal beschikbaar maken. Dat biedt kansen om de individuele weggebruikers bewuster te betrekken bij verkeersmanagement – om ze uit te dagen onderdeel te worden van de groep die samen het netwerkoptimum nastreeft onder het mom ‘wat goed is voor ons allen, is goed voor mij als individu’ en vice versa. Een aanpak die aansluit bij moderne trends waarbij individuen het heft in handen nemen en de overheid databronnen en besluitvorming openstelt. Laten we de mogelijkheden van verkeersmanagement van onderaf eens verder verkennen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content