Opinie

Knellende regelzucht of rode loper

Joost Backus is directeur en oprichter van NotTheFly.

Leestijd: 3 minuten

Bedrijven die jonger zijn dan 5 jaar schrappen ongeveer veertig procent van de nieuwe banen. Sowieso is het MKB al de banenmotor van Nederland. Als je dan bekijkt hoe in de afgelopen jaren de regelzucht en veranderdrang in de wetgeving is toegenomen dan word je toch helemaal onpasselijk? Als je ook maar de geringste fout maakt, staan ze zo aan de deur. Nadat ik hier in Venlo eens een vuilniszak op de verkeerde dag buiten had gezet, stond binnen no time de afvalzakkenopsporingsdienst in mijn vuilnis te graaien en werd ik via poststukken getraceerd en direct voorzien van een dikke bon. Daarentegen mag de overheid bijna alles. Regels worden naar believen aangepast en veranderd. Er is geen peil op te trekken. Neem nou het grijze kenteken, heel belangrijk voor veel kleine servicebedrijven. De overheid voert het grijze kenteken in en velen schaffen een grijs-kentekenauto aan. Dat gaat de overheid weer te ver en ze grijpt in: er komen allerlei regels uit de hoge hoed over laadvermogen, zitplaatsen en grootte. Vandaar al die voertuigen met maffe daken en rare bulten. Ook daar gaat het ministerie niet mee akkoord en nu willen ze de regeling zomaar van de ene op de andere dag afschaffen. Betrouwbare overheid, ho maar. Neem nou de WAO-kwestie. De instroom is te hoog. Nou, dan wentelen we dat toch gewoon af op de ondernemers! Eerst was ik een jaar verantwoordelijk voor arbeidsongeschiktheid en ziekte. De torenhoge premies waren een rib uit mijn lijf. Dat was echter nog niet voldoende, want nu ben ik twee jaar verantwoordelijk, met nog hogere premies. Jezelf verzekeren is voor een glazenwasser al bijna onmogelijk. Ik hoor al dat starters zich niet voor arbeidsongeschiktheid verzekeren en een dikke ’reisverzekering‘ afsluiten. In geval van een calamiteit zouden ze dan nog vlug naar het buitenland gekard moeten worden. Zie u het al voor u? Dat zijn toch derdewereldtoestanden. En waarom? Omdat het allemaal onbetaalbaar wordt voor beginners.

Helemaal kafkaiaans wordt het als je met meer dan één regelgevende instantie te maken hebt. Voor sommige horeca-panden geeft de gemeentelijke overheid bijvoorbeeld aan dat de toegangsdeur naar binnen toe moet openen. De brandweer stelt echter dat de deur in verband met calamiteiten naar buiten toe open moet. Wat doe je dan als ondernemer, als beiden op hun strepen staan? Laat je dan een extreem dure deur maken die normaalgesproken naar binnen opengaat maar bij paniek ook naar buiten kan draaien? Technisch kan het, het kost alleen een paar centen. De zoveelste kostenpost voor de horecaondernemer.

En nu de mafste regeling van allemaal. Met een kloppende zakelijke kilometerbegroting hoef je geen bijtelling te betalen. Die controle werd de belastingdienst mogelijk te veel, dus vanaf 1 januari is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor de kilometeradministratie. Bij fouten moet ik er ook nog voor opdraaien. Hoe verzinnen ze het? Moet ik me nu tijdens de kerstdagen gaan buigen over de administraties van mijn medewerkers en gaan controleren of het allemaal wel klopt? Dat is toch gewoon afwentelen van vervelende klusjes richting ondernemer. Het is nu al jaren aan de gang.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content