Analyse

Kilometerheffing op dubbelspoor

Pieter Edelman
Leestijd: 7 minuten

Of de kilometerheffing er komt, is nog niet geheel zeker, maar de ontwikkeling is al in volle gang. Welke technologie wordt er in stelling gebracht en hoe moet die fraude en privacyproblemen voorkomen? En wie gaat eraan verdienen? Een overzichtje.

De kilometerheffing – in het overheidsjargon ’Anders betalen voor mobiliteit‘ – houdt de gemoederen in Nederland flink bezig. Verkeersminister Eurlings roept dat het systeem de files aanpakt, de Telegraaf schreeuwt dat het de automobilist onrecht aandoet, de ANWB weifelt en de Kamer is verbolgen dat de minister de beslissing over invoering liever aan de ANWB overlaat. Ook in Vlaanderen is de discussie losgebarsten over invoering van een vorm van kilometerheffing, vanaf 2013 of 2014. Scepsis over de haalbaarheid van deze termijn lijkt daar te regeren en de ontwikkelingen in Nederland worden dan ook nauwlettend in de gaten gehouden.

Volgens de Nederlandse plannen moeten vanaf 2012 over een periode van vijf jaar alle auto‘s een kastje aan boord krijgen dat elke gereden kilometer vastlegt, berekent hoeveel dat de automobilist kost en de rekening doorstuurt naar de belastingdienst. Het vrachtverkeer mag de spits afbijten – no pun intended.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content