Analyse

Katten op grote jongens onverstandig

Paul van Gerven
Leestijd: 4 minuten

Het hightech-mkb voelt zich tekortgedaan, maar doet er goed aan een eigen verhaal te vertellen.

Wij zijn geen hightechbedrijf meer, zei directeur accessoires Elwin de Valk van Philips‘ divisie Consumer Lifestyle begin september in NRC Handelsblad. Eindhoven en omstreken wist allang dat Philips bezig was zich te transformeren naar een marketinggedreven onderneming, maar om in de krant te lezen dat innovatie geen speerpunt meer is voor het concern, blijft toch een schok. Weg technologie-push, hallo zweverig marketingonderzoek. Weg principal engineer, hallo directeur accessoires.

Het heeft weinig zin om nostalgisch te doen over de goeie ouwe tijd dat Philips een technologisch voorhoedespeler was die Nederland wereldwijd op de kaart zette. Laten we wel zijn, de tijden van technologie bedrijven just for the fun of it zijn voorbij. Er moet onder de streep iets overblijven en de concurrentie is moordend. De wereldburger wil zijn speeltjes zo goedkoop mogelijk, tenzij de reclamejongens hem ervan kunnen overtuigen dat het product een onmisbare ’enabler‘ is om ’zichzelf te verwezenlijken‘ (of zoiets). Dan let hij niet meer zo op de prijs. Een techbedrijf moet kiezen welk van de twee nukken hij wenst te bedienen, en Philips koos – terecht – voor de glitter en glamour en niet voor de prijsvechtersarena.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content