Opinie

Kanban binnen het testteam

Derk-Jan de Grood
Leestijd: 3 minuten

Het is vrijdagmiddag en ik sta met Mark en Gert voor een whiteboard. We hebben elkaar de vraag gesteld welke waarde Kanban heeft voor testteams. Ik pak een geel briefje, schrijf er ’Kanban in het testteam‘ op en plak het midden op het whiteboard.

Kanban is een lean procesmanagementsysteem dat erop is gericht de workflow te optimaliseren. Het gebruikt hiervoor visueel management, bijvoorbeeld in de vorm van een whiteboard met verschillende kolommen erop. Elke kolom vertegenwoordigt een stap in het proces, de value stream in jargon. Het bord beplakken we met kaartjes waarop taken staan. Elk kaartje maakt een reis van links (de backlog), door alle processtappen, naar de meest rechtse kolom (afgeronde taken). De teamleden houden elke dag een statusmeeting bij het bord. Kanban helpt hen om het werk te verdelen, maakt inzichtelijk waar de bottlenecks zitten en zorgt voor een optimale afhandeling van werkpakketten.

’Dat is precies wat we willen‘, roep ik enthousiast, ’een betere beheersing van de testtaken en vergroting van de efficiëntie.‘ Testteams krijgen in de regel te maken met een groot aantal taken. Ze moeten reviewen, tests ontwerpen, uitvoeren, regressietests doen. Daarnaast hebben ze vaak te maken met verschillende projecten en releases, TPI-trajecten en de business die op de stoep staat met wijzigingen of productieverstoringen. Dus een betere grip op activiteiten klinkt goed. Hierbij kostbare testtijd besparen nog beter.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content