Your cart is currently empty!
Innovatie: van opinie naar data
Innovatie is in de kern gericht op de ontwikkeling van nieuwe of betere oplossingen voor de markt. Bij bijna alle bedrijven waar ik de laatste jaren voor of mee heb gewerkt, heb ik beslissingen rond dit thema genomen zien worden op basis van opinies. Dit leidt vaak tot voorspelbare discussies waarbij de mening van de personen die het hoogst in de organisatiestructuur staan de overhand krijgt.
Het interessante is nu dat die hoogstgeplaatsten juist het minst geschikt zijn om beslissingen rond innovatie te nemen. Innovatie ontstaat als aannames die tot nu toe voor waar werden gehouden, komen te vervallen en er vanaf een andere positie naar hetzelfde probleemveld wordt gekeken. Iemand die succesvol is geweest onder het oude systeem van aannames zal automatisch de meest relevante innovaties van de lijst halen omdat ze niet ’passen‘.
Als de meningen in de organisatie geen goede basis zijn om innovatiebeslissingen te nemen, dan hebben we een nieuw mechanisme nodig. Dat mechanisme is data. In plaats van ons te verlaten op opinies presenteren we verschillende concepten aan gebruikers en hun feedback vormt het fundament voor de besluitvorming. De laatste tijd zie ik steeds meer bedrijven deze aanpak, die toch niet nieuw is, toepassen om de return on investment van innovatie te verhogen.