Warning: Undefined array key "bio" in /home/techwatch/domains/test.bits-chips.nl/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 13
Author:
Reading time: 3 minutes
ACB uit Dendermonde produceert prototypes en kleine series PCB‘s, vooral in nichemarkten als defensie, luchtvaart en telecom. Door zijn focus op een complete dienstverlening voelt het Oost-Vlaamse bedrijf geen concurrentie van lagelonenlanden.
Wim Perdu en zijn schoonbroer Piet Maetens richtten in 1988 de Belgische EMS-specialist ACB (Advanced Circuit Boards) op in Dendermonde. Al vanaf het begin legde het bedrijf zich toe op de snelle levering van PCB-prototypes. In 2000 nam Nobel Invest Belgium ACB over om vervolgens ook het Franse Atlantec in Malville te kopen. Atlantec doet hetzelfde als ACB en focust op dezelfde markten, maar bedient de Franse afzetmarkt.
ACB werkte initieel vooral in de telecomsector, zegt Perdu, CTO van het bedrijf. ’In 2001 haalden we zeventig procent van onze omzet uit de telecom. Toen de crisis toesloeg, hebben we daar zwaar onder geleden: op jaarbasis viel onze omzet met veertig procent terug.‘ ACB had die periode echter ook al klanten in andere markten, zoals formule 1-autoconstructeurs, defensie en andere markten waar high reliability belangrijk is. Het begon zich in die crisisperiode dan ook meer op die markten te richten om minder van één markt afhankelijk te zijn.
Naast prototypes begon ACB op vraag van klanten ook klein seriewerk te produceren. In de periode 2004-2005 heeft het bedrijf hiervoor wel leergeld betaald. ’We hebben die omschakeling naar een volumefabriek moeten leren. Als je alleen maar prototypes maakt, betekent een stilstaande machine goed nieuws: die is dan immers beschikbaar om snel een prototype op te produceren. Bij volumeproductie mag een machine natuurlijk niet stilstaan, want je moet je machines optimaal benutten.‘ Op dit moment maken prototypes een derde uit van ACB‘s verkopen en kleine series twee derde.
Tot de huidige klanten behoren EADS en Thales in defensie, Alcatel en Ericsson in telecom, Airbus en Sagem in de luchtvaart, Siemens in de medische industrie en ASML en Barco in de elektronica. Vorig jaar kwam 43 procent van de opdrachtgevers uit de luchtvaart en twintig procent uit de defensiesector. De groep haalde in 2011 een omzet van 24,8 miljoen euro en verwacht dit jaar boven de 25 miljoen uit te komen.

’Het gaat hier wel altijd over technologisch vrij ingewikkelde producten‘, benadrukt Perdu. ’We zijn ook niet louter een fabrikant, maar leveren een complete dienstverlening. We hebben een in-house designcentrum, verzorgen betrouwbaarheidstests, bieden technische en logistieke ondersteuning aan, enzovoorts. En we proberen dit alles te doen voor alle printplaattechnologieën die onze klanten vragen, zowel rigid, flex als flex-rigid, evenals voor allerlei materialen en tot vijftig lagen.‘
Vier talen
Perdu geeft toe dat de kostenstructuur van ACB door dit alles iets duurder is, maar maakt zich sterk dat klanten voor die totale dienstverlening de hogere prijs willen betalen. Om diezelfde reden voelt hij geen concurrentie uit lagelonenlanden. ’In de high reliability-nichemarkten waarin wij actief zijn, zoals defensie, moet je een onberispelijke service bieden en allerlei specificaties volgen. Onze concurrenten zijn dan ook enkel Europees, maar komen nooit uit Azië.‘
Perdu wil wel een misverstand uit de wereld helpen: ’Velen denken dat Aziatische fabrikanten technisch nog niet zo ver staan, maar dat is wishful thinking. Ik ken fabrikanten uit het Verre Oosten die meer kunnen dan wij. Ze zijn echter minder sterk in de technische ondersteuning, de traceability, de kwaliteitsbewaking en – niet te vergeten – de levertermijnen.‘
Nabijheid en communicatie zijn volgens Perdu ook belangrijke redenen waarom Aziatische bedrijven ACB‘s niches nooit kunnen overnemen. ’Een typische klant zit twee tot tien keer per jaar bij ons on-site voor overleg. Als die zich niet naar Dendermonde maar naar het Verre Oosten moet verplaatsen, is de overhead te groot, terwijl hij binnen Europa altijd binnen een dag over en weer kan gaan. Wij spreken hier bovendien vier talen.‘
De concurrentie in Europa houdt ACB wel scherp. ’Klanten verkiezen lokaal in hun land te kopen als verschillende bedrijven een gelijkaardig aanbod hebben. Door onze kleine thuismarkt in België speelt dat soms wel in ons nadeel.‘
Begin dit jaar hebben de Franse ondernemers Gilles Rigon en Humbert de Sallmard ACB overgenomen, met financiële steun van de Franse private-equityfondsen Arkea Capital Investissement en Eurefi en met goedkeuring van het Belgische management. ’Ondanks dat velen zeggen dat er geen toekomst meer is voor printplaatfabrieken in Europa, waren zij wel geïnteresseerd, in het bijzonder door onze nicheaanpak‘, zegt Perdu. ’Door deze overname kunnen wij onze positie in de Europese PCB-markt versterken.‘