Warning: Undefined array key "bio" in /home/techwatch/domains/test.bits-chips.nl/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 13
Author:
Reading time: 1 minute
In opdracht van de Vlaamse transportautoriteit De Lijn gaat Livan Infrastructure een zeven kilometer lange tramverbinding aanleggen tussen het centraal station van Antwerpen en de oostelijk gelegen plaats Wommelgem. Het bedrijf is speciaal voor dit doel opgericht met als publieke aandeelhouder Lijninvest en als private partner Poseidon Infrastructure, bestaande uit technisch dienstverlener Imtech, bouwonderneming Denys en kapitaalschieter Macquarie. De totale investering bedraagt honderd miljoen euro. De helft daarvan gaat naar Imtech.
Voor het nieuwe tramtracé realiseert Imtech alle technische oplossingen, waaronder de besturing en de geautomatiseerde seinen conform de hoogste veiligheidseisen, de tractie- en hoogspanning, de camera- en telecominfrastructuur, de lucht- en klimaatvoorzieningen op de stations, de duurzame verlichting en de brandblussystemen in de tunnels. Daarnaast is de dienstverlener de komende 25 jaar verantwoordelijk voor het technisch onderhoud en beheer.
De nieuwe lijn kadert in het zogeheten Design, Build, Finance en Maintain-project (DBFM) voor verbetering en uitbreiding van de tramverbindingen en bijbehorende infrastructuur aan de rand van Antwerpen voor een periode van 25 jaar. Als onderdeel van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen wordt bij de aanleg deels gebruikgemaakt van bestaande tunnels en tramstations. Vanaf de Park & Ride in Wommelgem staan reizigers in vijftien minuten op Antwerpen CS. Einddoel van deze en andere nog te nemen maatregelen is dat in 2020 de helft van alle verplaatsingen in de Antwerpse agglomeratie met het openbaar vervoer, te voet of op de fiets gebeurt.