Reading time: 4 minutes
Author:
Mike Wiering (32) ontwikkelt spelletjes binnen zijn eigen eenmanszaak Wiering Software.
Maandag
Rond 10 uur begin ik onder het genot van een kopje koffie m‘n e-mail door te werken. Ik ben het hele weekend weggeweest en heb honderden mailtjes. Het meeste is zoals gewoonlijk spam, verder hebben zeven mensen een spel gekocht en zijn er drie hun registratiecode kwijt. Verder voornamelijk vragen over mijn nieuwste spel Olaf & Elmar, van problemen met de installatie tot vragen over waar toch de uitgang is in een van de speelveldjes.
Pas rond 13 uur kan ik met het echte werk beginnen. Ik ben bezig een spel te poorten naar Flash, zodat het direct in een browser te spelen is. Dat doe ik met de programmeertaal Haxe, die nieuw voor mij is. Hier werk ik verder de hele middag aan.
Omdat ik alleen werk en niet helemaal wil vereenzamen, probeer ik iedere avond iets te plannen, meestal orkestrepetities. Maar vandaag heb ik een vergadering van het bewonerscomité waarvan ik lid ben. Na afloop praat ik nog met iemand daar die een website wil laten maken. Thuisgekomen, besluit ik nog even te kijken naar het WordPress-programma dat misschien geschikt is voor zo‘n site.
Dinsdag
‘s Morgens zie ik op een forum een nieuw spel dat iemand anders net heeft uitgebracht. Ik probeer het even uit. Op mijn eigen forum lees ik vervolgens dat iemand een bugje heeft ontdekt in Charlie II. Het is iets wat ik vrij snel kan verbeteren en niet lang daarna is de nieuwe versie beschikbaar. Daarna ga ik weer verder met Haxe. Bij het importeren van graphics uit mijn tekenprogramma Tile Studio loop ik tegen grote problemen op. Pas ‘s avonds laat ontdek ik dat de fout in Tile Studio zelf zit.
Woensdag. Het valt niet mee om de fout in mijn tekenprogramma te verbeteren. Bij een uitbreiding enkele maanden geleden heb ik kennelijk een denkfout gemaakt en nu moet ik een groot stuk herschrijven, waar ik bijna de hele dag mee bezig ben. Dan word ik gebeld door een vrouw van 70 die Charlie II heeft gekocht en er niet uitkomt. Ze is boos en wil dat ik haar help om de overige dingen te vinden. Tevergeefs probeer ik haar naar het forum te verwijzen waar ze alle antwoorden kan vinden. Uiteindelijk zeg ik toe een lijstje met hints te sturen.
Woensdag
Het valt niet mee om de fout in mijn tekenprogramma te verbeteren. Bij een uitbreiding enkele maanden geleden heb ik kennelijk een denkfout gemaakt en nu moet ik een groot stuk herschrijven, waar ik bijna de hele dag mee bezig ben. Dan word ik gebeld door een vrouw van 70 die Charlie II heeft gekocht en er niet uitkomt. Ze is boos en wil dat ik haar help om de overige dingen te vinden. Tevergeefs probeer ik haar naar het forum te verwijzen waar ze alle antwoorden kan vinden. Uiteindelijk zeg ik toe een lijstje met hints te sturen.
Donderdag
Rond half tien belt een klant met een computerprobleem (ik help ook mensen uit de buurt met computerproblemen, maar probeer dat te beperken) en maak een afspraak om langs te komen. Met de verbeteringen aan Tile Studio kan ik zonder problemen graphics importeren in mijn Haxe-project. Toch werk ik vandaag verder aan Tile Studio, want ik heb sinds de vorige versie veel bug reports en feature requests
ontvangen van gebruikers. Aan het eind van de middag heb ik de meeste van de bugs verholpen en een paar uitbreidingen toegevoegd. ‘s Avonds na weer een orkestrepetitie test ik het geheel nog wat meer om ten slotte de nieuwe versie uit te brengen.
Vrijdag
Weer werk ik verder aan mijn tekenprogramma Tile Studio, maar nu aan een nieuwe uitbreiding met betrekking tot het kleurenpalet, iets wat ik al lang wilde doen. Het is een grote uitbreiding, maar ik maak voor mezelf een verdeling in een aantal onderdelen die ik een voor een kan toevoegen.
Toevallig wordt dit weekend de 72HGDC (72 Hour Game Programming Competition) gehouden en daar doe ik aan mee. Mensen over de hele wereld maken in een weekend een spel. Om 18 uur (Nederlandse tijd) wordt het thema bekendgemaakt, en deze keer is dat ’magneten‘.